Prinsessen av burundi

Har en 112 liter og lurer på om jeg kan ha prinsessen der ... Det står i fiskebasen at 100 liter er et minimum for denne fisken.
Hvor mange kan jeg ha? tenkt på en 4-5...eller er det for mange ? Skal også ha 3 stk Sverddrager i , da de skal ha samme ph.
Skal innrede karet med sand og stein og noen få planter.
Du kan fint holde Neolamprologus brichardi, prinsessen av Burundi, i en 112 liter.
Dette er en kolonifisk som trives best i større grupper så du bør ha minst 4-5-6 stykker til å begynne med. Da er også sjansen stor for at du har begge kjønn.
Eventyret begynner når populasjonen begynner å vokse og du kan glede deg over hvordan hele flokken tar vare på hverandre.

De krever spesielt tilpasset vann, høy pH og KH noe som gir deg utfordringer med hvilke planter du kan ha, men jeg har god erfaring med valisineria, anubias, hornblad, cryptocoryne wendti og C. balansea. Utfordingen er at prinsessene vil grave en del og du kan ha problemer med å få plantene til å holde seg på plass. Jeg har derfor aldri tatt ut cryptocorynene fra potta.

Du bør innrede karet med masse steiner slik at det er rikelig med huler og sprekker der prinsessen kan gjemme seg. Hvis det aldri er langt til et skjulested vil du se de mer fremme og på flere steder i karet. Steinrøyser pleier å være tingen. Selv bruker jeg mye lavastein da den er lett å stable og ikke raser sammen så lett.
I tillegg til vanlig sand bør du tilsette kalksand (faxekalkgrus) og/eller korallsand for å holde jevn KH i karet og dermed også jevn pH.
De trives også med god vanngjennomstrømning, gjerne 10xvannmengden, så du kan gjerne sette inn en ekstra sirkulasjonspumpe på 1000-1200 L/t i tillegg til filteret.
Les litt om å sette opp kar for fisk fra tanganyikasjøen så blir det sikkert bra.

Sverddragere hører ikke sammen med disse fiskene, prinsessen foretrekker gjerne noe litt høyere pH og hardere vann enn sverddragere og ikke minst, Prinsessen av burundi burde egentlig hatt populærnavnet "Kongen på haugen" og kommer snasynligvis til å jage/plage sverddragerne. Prinsessen av Burundi har det som regel best i et artskar, og mange av de som har forsøkt å holde arten har enten endt opp med å holde de for seg selv, kvittet seg med dem eller blitt fortvilet fordi prinsessen oppfører seg som diktator i karet.

Sånn ellers er dette en velkjent art i hobbyen og det er skrevet masse om den.

Lykke til, og ikke la deg skremme. Dette er en art du kan ha glede av å holde i mange år fremover. Jeg har selv holdt den i siden 1997.
Takk for masse flott info.
Så prinsessen bør få være alene ?
Har et enslig lite yngel (3cm) av Melanochromis cyaneorhabdos kan jeg ha den sammen med prinsessene eller vil de ta livet av den ?
Det kan kanskje gå bra i starten...
I forhold til vannverdiene vil yngelen ha det bra her. Dersom du anskaffer deg prinsesser som ikke er for store (det er jo artig å følge med på at de vokser opp), og tilstrekkelig mange av de - slik at yngelen kan bli en del av flokken - så kan det kanskje gå greit. Bare sørg for å ha gjemmesteder mellom steiner som er såpass små at yngelen har muligheter for å rømme.

Ellers er det jo et brysomt fenomen at de minste kan bli "hakkekyllinger". Men jeg ser at du har flere kar, så om du må omplassere kan du jo finne en løsning!

Det var denne yngelen som du oppdaget etter å ha huset noen voksne som trengte rom på herberget, om jeg ikke tar feil?
Ja , det er den yngelen som plutselig dukket opp i selskapsakvariet. :o)

Men kjøpe unge PAB og ha mye stein for å lage gjemmesteder.... Den er grei.
Tanken er jo å ha fisk som kan gå sammen med denne lille krabaten , sånn at h*n får et bedre miljø å vokse opp i med rette vannverdier.

Og fikk øye på noen PAB på en dyrebutikk som hadde fått masse yngel og syns de var fantastiske. Så har funnet frem litt info og vil gjerne prøve. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap