Gravid sverddrage

Jeg har to hunner og en hann av sverddrage.. Den ene hunnen mistenker jeg for å være gravid da hun har et mørkere felt bak på magen.. Det jeg lurer på da, er om hvordan jeg kan se at en fødsel nærmer seg slik at jeg kan få flyttet henne over i et eget kar det hun kan få yngelet sitt..? Har noen guramier og en slørhale blant annet i akvariet mitt i tillegg, så frykter yngelet blir spist opp om jeg ikke flytter henne, men vil ikke flytte henne for tidlig heller.. Noen som vet hvordan man ser at en fødsel er på vei hos en sverddrage? Takk på forhånd..
Jeg pleier bare se på hvor runde de er rundt buken. Når den begynner å se sprekkeferdig ut, er det på høy tid. Men det blir jo et erfaringsspørsmål. Det er jo andre tegn, sånn like før fødsel, men om du ikke sitter ved akvariet er det best å ta henne ut litt før dette.
noen som ev har et bilde av en høygravid sverddrage da, sånn at jeg kan sammenligne litt..?
Kjapt søk på google finner noen
Men er det ei ung hunn, blir du kanskje lurt ved at hun føder før du forventer. Hun blir kanskje ikke fullt så tjukk og føder heller ikke så mange unger. De eldre hunnene blir nærmest firkanta, magen er så tjukk at den nærmest ser kantete ut. Hadde ei som fødte ca 90 unger ganske nøyaktig en gang i måneden. Det er et snitt på 3 unger per dag!
Hmm.. Får se om jeg kan få igang et ekstra akvarie da som jeg kan ha henne i i mellomtiden da eventuelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap