Hjelp! 2 par scalare legger egg.

jeg flyttet over 6 stk scalare til sitt nye hjem for to dager siden. En 325 liter. For 5 min siden snur jeg hode mot karret, å ser et par legger egg på et anubias blad. Jeg tar håven å skal fjerne di andre scalarene tilbake til 450 litærn så paret får fred. Da ser jeg brått at enda et par legger egg.... På varmekolben:O så hva gjør jeg nå? Har tatt ut di 2 scalarene som ikke var par.
må også nevne at para har valgt plassene sine i samme ende av karret.... Har på følelsen at dette kan by på problemer. Hadde jo plasert en stor sverdplante i motsatt enda av varmekolba, så trodde di ville legge egg der. Hva med varmekolba? Vil den koke egga? Jeg står her helt blank, å aner ikke hva jeg skal gjøre. Full fight i karret mellom di to parra.
Nå har jeg ingen erfaring med dette, men hva med å flytte varmekolba? Kunne ikke det fungert?
jo kanskje. Sette den i andre enden av karret kanskje? Vet ikke om det hjelper da. Det er virkelig full fight oppi der. Di legger litt egg, sloss litt, legger litt mer egg å sloss igjen osv. Har også fundert på å flytte ene parret med hele bladet. Men redd di spiser opp egga pga stress.
Tviler på at eggene tåler varmen fra kolba.

325 liter er nok uansett litt i trangeste laget for to par som yngler samtidig.
hadde tenkt å flytte di uten egg tilbake til 450 litærn. Men som sagt så var det plutselig et eksta eggleggende par. Hva om jeg skrur av varmekolba i morgen? Er det for sent? Venter en eksta i posten jeg da kan putte oppi. Har et ekstra karr stående. Kan jeg ta ene parret oppi der med egga? Evt hvordan flytte egg? Regner med jeg ikke kan ta di over vann. Yngelboks? Går det ann? Kom med forslag. Jeg er helt grønn. Har forkjøvet planta litt til midten av karret. Så mindre fighting nå.
hadde tenkt å flytte di uten egg tilbake til 450 litærn. Men som sagt så var det plutselig et eksta eggleggende par. Hva om jeg skrur av varmekolba i morgen? Er det for sent? Venter en eksta i posten jeg da kan putte oppi. Har et ekstra karr stående. Kan jeg ta ene parret oppi der med egga? Evt hvordan flytte egg? Regner med jeg ikke kan ta di over vann. Yngelboks? Går det ann? Kom med forslag. Jeg er helt grønn. Har forkjøvet planta litt til midten av karret. Så mindre fighting nå.
fiskemilla
Hva om jeg skrur av varmekolba i morgen? Er det for sent?

Gjetter på det, ja. Hvis ikke kolben har vært avskrudd hele tiden. Kommer jo selvsagt an på hvor på kolben de har lagt eggene.
uff da er nok di egga tapt. Å di som forsvarer varmekolba med nebb og klør. Men skrur jeg den av så blir det jo iskaldt oppi der. Urg. Hvorfor kunne di ikke valgt sverdplanta istede glemte å si at egga er lagt på øverste halvdel av kolba.
noen av egga er ubefrukta. Har blitt helt hvite. Men di har begynt å muggne. Våkser hvite hår på di. Kan muggen spre seg til di befrukta egga også??
Ja. Det er derfor foreldrene vanligvis plukker bort de døde eggene.
mine gjør ikke det..... Er nybegynnere på dette.... Både fiskene å jeg:p
Når skalarene først begynner å yngle, så er det vanskelig å få dem til å stoppe, for å si det sånn. Så det er ingen grunn til å stresse med å få det første (eller andre eller tredje) kullet til å vokse opp i hvert fall. Etter hvert vil de lære seg å fjerne dårlige egg, vifte vann over eggene, og kanskje til og med å la være å bruke varmekolben.

De første gangene de legger egg, vil de nok på ett eller annet tidspunkt gi opp og ete eggene/wrigglerne/yngelen. Men for hver gang de prøver, vil de komme litt lenger.

Til slutt sitter du der med noen hundre skalareyngel som er så store at det ikke er fare for at noen skal ete dem. Og da er det bare å begynne å fôre og skifte vann for harde livet.
takk for fin info et par 100 scalarer ja:p hehe. God unskyldning til å presse inn ENDA et karr da jo har egentlig fått forbud mot flere karr nå.... Men får man så mange yngel så MÅ jeg jo få lov:p har dessuten en avtale med en zoo at di tar imot alt av yngel av det meste av fisk pga di nettopp har fått igang reole. Å den er TOM:p men ser dårlig ut her nå ja. Mugg på egga til begge paret. Og di fjerner ikke di dårlige egga. Så da blir vel di andre ødlagte også. Men da har jeg god tid til å forberede meg litt bedre til neste gang di legger egg. Får lese meg opp litt her på af
egga har klekket vet de ikke vil leve opp. Men ille morsomt å se di knøttsmå rompetrolla. At så store fisk, kan få så små avkom a gett:o ene kullet henger på varmekolben, å det andre ligger på et blad. Det ene paret flytta egga fra et blad til et annet. Di slet veldig med å få egga til å ligge der:p di måtte støtt og stadig svømme nedover å plukke opp egg di spytta ut på blade igjen:p Mojjo
noen som har klart å fore opp scalare med annet enn artemia?? Trodde di små skulle dø, enten som egg eller yngel. Pga to ynglende par i samme karr. Men begge par har fortsatt masse små. Det ene paret flyr faktisk på handen min når jeg skal gi di mat. Skikkelig flinke til å passe på. Kan nesten ikke nærme meg karret før di nesten hopper over vannet for å skremme meg bort. Men uansett. Forslag tas imot med takk. Hva kan jeg mate disse med? Bor jeg la di gå med foreldrene eller ta yngla i eget karr?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap