Avlive corydoras

Hvordan gjør dere det?

Grunnen til at jeg spør er at det etter mine beregninger ikke går an å bruke kniv pga det harde "panseret".
Koke dem er den mest humane måten å drepe fisk på. Kok opp vannet først selvfølgelig. Men hvorfor i alle dager skal du drepe dem?
eller så kan de fryses.
I en pose med litt vann. Etterhvert som vannet blir kaldere vil fisken sovne inn.
Panseret er vel bare på oversiden av fisken, burde gå bra å avlive på samme måte som man sløyer fisk. Kakk i hodet og kutt over strupen.
Grunnen til at jeg må avlive er at jeg har en syk adolfoi som ikke blir bedre.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke hadde lyst til å koke, da jeg er usikker på om den måten er så human for noe annet enn helt små fisk.

Den andre måten som blir beskrevet med kaldt vann synes jeg høres ut som mishandling. Mener du virkelig at man skal ha fisk i vann som fryses sakte men sikkert? ..

Panseret er hardt på undersiden også. Jeg vet et fordi jeg undersøkte det en gang jeg hadde avlivet en pygmecorydoras.
1 stk pose
1 stk hammer
1 stk stabilt og kraftig slag

høres groteskt ut, men ingen verdens ting kommer til å drepe den raskere.
Therese Koller
Men hvorfor i alle dager skal du drepe dem?

Jeg tror overhode ikke at det ligger noe negativt i dette spørsmålet og jeg skal bare bruke dette som en illustrasjon. Det foreligger jo også her et greit svar.

Det kommer fra tid til annen opp slike tråder om noen som vil avlive en eller flere fisker. Ofte blir det et "helvetes rabalder" om uansvarlige akvarister som bare dreper fiskene sine, selv om de viser den tilliten at de vil benytte humane metoder.

Jeg har ofte tenkt den tanken at trådstarter kan tolke et slikt spørsmål som misstillit til sin egen dømmekraft. Vi skal huske på at det kan finnes mange personlige grunner eller tragedier av en eller annen årsak som ligger til grunn for avlivingen. Det er overhode ikke sikkert at vedkommende har lyst eller ork til å fortelle dette ut over nettet. Dilemmat er at sier han ingen ting stemples han som "fiskemorder".

Jeg er også klar over at det finnes uansvarlige akvarister som virkelig trenger en tankevekker.

- Tore -
Mountain
[QUOTE=Therese Koller] Men hvorfor i alle dager skal du drepe dem?

Jeg tror overhode ikke at det ligger noe negativt i dette spørsmålet og jeg skal bare bruke dette som en illustrasjon. Det foreligger jo også her et greit svar.

Det kommer fra tid til annen opp slike tråder om noen som vil avlive en eller flere fisker. Ofte blir det et "helvetes rabalder" om uansvarlige akvarister som bare dreper fiskene sine, selv om de viser den tilliten at de vil benytte humane metoder.

Jeg har ofte tenkt den tanken at trådstarter kan tolke et slikt spørsmål som misstillit til sin egen dømmekraft. Vi skal huske på at det kan finnes mange personlige grunner eller tragedier av en eller annen årsak som ligger til grunn for avlivingen. Det er overhode ikke sikkert at vedkommende har lyst eller ork til å fortelle dette ut over nettet. Dilemmat er at sier han ingen ting stemples han som "fiskemorder".

Jeg er også klar over at det finnes uansvarlige akvarister som virkelig trenger en tankevekker.

- Tore -

Skjønner hva du mener. Det var ikke noe negativt ment det jeg skrev, var bare av nysjerrighetens skyld Og man velger fritt å svare.
Synd den har blitt syk. Jeg har selv måttet drepe en gullfisk pga angrep fra ålen, da ble den kokt. Den døde med en gang, og det gikk ganske smertefritt. Jeg så selvfølgelig ikke på pga medlidenhet, men du kan sikkert få noen andre til å gjøre dette hvis du føler det er ubehagelig
Synes ikke den frysemetoden høres helt godt ut.
Nå skal ikke jeg påstå det ene eller det andre her, for jeg har enda tilgode å spørre en fisk hva han synes, MEN, når mennesker nedkjøles f.eks. ved skipsforlis intreffer noe som heter hypothermi, som utløser div. signalstoffer i hjernen (dopamin, noradrenalin osv.) som gjør at man ikke lenger føler kulden, man kjenner seg varm og komfortabel. Derfor finner man ofte de omkomne etter forlis stivklaka med et stort smil om munnen.

Dette er også grunnen til at så mange fryser ihjæl på mt. everest ol. De går og går og er kalde, men tilslutt når hypothermien kommer så er det ikke kaldt lenger, man blir sløv og tenker ikke klart lenger. Forstår ikke at man trenger hjelp, eller burde snudd for 2 timer siden.."Det går liksom plutselig mye bedre igjen! Så nå kommer vi til å klare toppen!!" Så faller man sammen av utmattelse og blir liggende der i snøen å fryse ihjel, uten å merke noe til det selv.

Det er for mennesker selvfølgelig en periode som er veldig ukomfortabel før hypothermia setter skikkelig inn, og det kan godt være dette gjelder fisker også. Dette intreffer når mennesker har kroppstemperatur mellom 35 og 32 grader. Og fra 32 grader og nedover kjenner man seg ikke kald lenger.. Pasienter kan tilogmed finne på å prøve å kle av seg fordi de er varme, når de egentlig holder på å dø av nedkjøling.

Derfor bruker ikke jeg frysemetoden, men jeg kan tenke meg at dette er grunnen til at denne måten å avlive fisk på er så vanlig som den tydeligvis er.

Jeg gir dem et kakk over nebbet om de er store nok til å få til det, før jeg tar nakken/strupen med kniv. Akkurat som jeg gjør med fisk jeg fisker..
Slik jeg forsto det så ble fisken bare mer og mer sløv før den "sovnet" inn i fryseren. Er bare noe jeg har lest her inne.
Tidligere ble nedkjøling av fisk brukt i lakseslakteriene før de ble stukket (bløgget), men det er nå ikke tillatt lenger siden det ikke regnes for godt nok.

Jeg har brukt å dope ned fisken med nellikolje når jeg har hatt behov for å avlive syke fisker. Metoden beskrives i innlegg 23 i denne tråden. Man må likevel skjære over strupen (jeg kutter nakken liksågodt), men det er ganske enkelt når fisken ligger i ro.

Jeg har også avlivet pansermaller på denne måten, men vær obs på at de har noen pigger som kan stikke i hodeområdet så det kan være greit å bruke et stykke papir eller lignende å holde den fast med. Nellikolje selges på enkelte apotek så det skulle ikke være så veldig vanskelig å få tak i.

Kan ikke få sagt hvor glad jeg ble da jeg fant ut at jeg kunne dope ned fisken før avliving. Mindre stress for både meg og fisken.

Edit: Må nevne at jeg bruker en litt annen dosering enn i tråden det linkes til. Jeg bruker "bare" 20 dråper pr liter i 10 minutter, men så kutter jeg nakken når de er godt dopet. Da er jeg ihvertfall sikker på at de er døde og ikke bare dopet.
Jeg foretrekker å avlive småfisk ved å legge de under avispapir -og knuse hele fisken med en stor og tung stein kloss. 100% dødelighet ved første slag.
Skriver under på at nellikolje fungerer bra. Fisken blir såklart stresset av å bli puttet oppi en liten beholder sammen med X antall dråper nellikolje, men i løpet av få minutter tipper den over på siden. Etter hvert ser man mindre og mindre bevegelse i gjellelokkene.

Så er det bare å vente 5 minutter til, og så kappe hodet av den. Ferdig arbeid.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap