Mitt akvarium!

Hei!

Nå er jeg helt i startfasen med planlegging av akvarium.
Jeg har fått holdt av et 120 liters akvarium med alt av utstyr. Mulig vi må bytte noen filtere, men det får vi se på.

Hvis alt går etter planen, får vi hentet akvariet i løpet av helgen eller i hvertfall i løpet av noen uker.

120 liter er omtrent 40 liter mer enn jeg hadde tenkt i begynnelsen. Tenkte meg et 80 liters akvarium, men ble overbevist om at det var litt lettere å ha litt større akvarium når man er nybegynner.

Fiskene jeg tenkte å ha i akvariet til å begynne med er:

2 STK Ancistrus sp (oppdrettervariant) som kan spise litt alger!
2 STK Thomasiciklider hvis jeg får tak i dem!
10-15 STK Blå danio, evt en stim med guppy'er.
Liker andre danio'er også, så vi får se hva jeg får tak i.

Sand er jeg litt usikker på enda, men har fått tips om grov sand fra biltema. Ellers skal jeg titte litt i dyrebutikken og se om de har noe av interesse.
Har sendt de en mail og hørt litt om de har noen av fiskeartene jeg kunne tenkt meg. Dyrebutikken har ikke nettside, så måtte sende en mail og høre.

Planter er jeg også usikker på, men det blir nok noen planter som jeg synes er pene.

Vet ikke helt om jeg skal ha snegler heller. Noen mener det holder å røre litt rundt selv, andre mener man må ha snegler når man har sand.

Det er mye jeg må kjøpe inn før jeg kan ha fisk i akvariet, og innkjøring skal til!
Men jeg gleder meg til å komme igang. Og kommer nok til å planlegge hvordan jeg vil at akvariet skal se ut med en gang vi har fått det hjem.

Bilder kommer så fort akvariet er i hus!
Det skal bli artig å se hvordan akvariet ditt blir. Ja bilder bilder!
Fått akvariet hjem
Hei!

Idag fikk vi akvariet hjem. Det er 120 liter og sånn passe tungt.
Var ikke så møkkete, men har vasket det litt.
Bare med varmt vann foreløbig, men mulig vi bruker klorin på det senere.

Har ikke noe det kan stå på enda!

Men tok noen bilder av det:

Må vente på underlag!
Hei!

Vi har vurdert å ha akvariet på lecablokker.
Med noe rundt som skjuler lecablokkene.

Håper det ser nogenlunde ålreit ut når vi er ferdige med å ordne det

Kan dessverre ikke fylle på noe sand eller vann før vi har kjøpt noe å ha akvariet på.
Kommer til å ha biltema sand og ha endel stein og dekor i akvariet.
Men det blir nok ikke så voldsomt mye planter, for er redd det skal bli litt vanskelig å få dem til å gro i sanda.

Vet ikke helt om vi vil ha sandsnegler heller, for vil ikke ta livet av dem hvis (når) de blir for mange.
Gratulerer med akvariet!

Når det gjelder sandsnegler, så kan du jo kjøpe noen jegersnegler også, så har du bestanden under kontroll ;D
Hva med å male lecablokkene sorte..? Kan bli kult..En ide å ha en filtermatte under akvariet så det ikke skrapes opp.
Takk for tips om maling og jegersnegler
Trenger jeg 1 jegersnegle da?
En liten en som holder alt under kontroll, hehe.
Formerer jegersnegler seg også voldsomt?

Ja, tenkte å ha noe under akvariet. Kanskje en treplate eller noe i den duren?
Det blir enten til at vi maler lecablokkene, eller til at vi prøver å ha noe over som skjuler dem.
En duk eller noe. Men jeg er redd det vil se litt rart ut.
Vi får prøve oss frem littegranne.

Så kan jeg jo opplyse om at vi er på jakt etter et Eheim filter
Håper på noen responser på alle annonsene jeg har lagt ut.
Hvis ikke det blir noen knalltilbud, får vi kjøpe helt nytt fra nettbutikk.
Koster ikke mer enn 1400 kroner. Men kan en få noe like bra billigere, så kan en jo bruke de resterende kronene på noe annet fornuftig
Ikke bruk klorin i karet...
... är mitt tips! Inga rengöringsmedler (konstiga kemikalier) i akvariet! Och inga klorinhänder i akvariet heller!
Salmi til rengjøring, det er ammonium som uansett trengs for å få opp bakteriefloraen, så det blir flere fluer i ett smekk, og helt ufarlig fordi du selvfølgelig ikke har tenkt å sette inn fisk før bakteriekulturen er etablert. Tips til renslig innkjøring finner du i artikkelen om fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden...

Som plantefreak blir det helt skrekkfilm å lese at du ikke skal ha planter fordi du skal ha sand. Planter er ikke så nøye på hvilket dødt materiale røttene kroter seg gjennom bare de har noe å holde seg fast i, så sand som er så vakkert og bra for mange fisk er heldigvis ikke en begrensning. Noen planter tar hovedopptak fra vannet, andre bruker mest fra bunnen, og litt av hver løser mange problemer. Har lagt nærings-substrat under sanda der storspiserne med kraftig rotvekst bor (som Echinodorus og Cryptocoryne), og angrer ikke ett sekund på det, er hellig overbevist om at veien til et lykkelig akvarist-liv er god og variert plantevekst. Plantene bruker avfallsstoffer til noe lurt, produserer oksygen, fjerner giftstoffer og er skjul for engstelig yngel. Fisk beiter på alger eller mikroorganismer på plantene. Vakkert er det også. Alger blir holdt i sjakk. Du blir ikke straffet med umiddelbar fiskedød dersom et vannskift eller to skulle bli hoppet over i ferietiden. Og jeg kunne fortsatt og fortsatt og fortsatt, men skal spare deg for det ;o)

Hehe.
Takk for innspill.
Ikke klorin? OK, det var ikke noe sykdom i akvariet eller noenting uansett.
Og det ser jo reint ut nå

Jeg synes planter er fine jeg og, men leste så mye om at de ikke ville gro og bo ordentlig hvis man ikke hadde sandsnegler.

Nå har jeg blitt anbefalt å ha både fisker og planter og sandsnegler og mordersnegler, så det blir litt av en verden som skal stå i stua mi.

Kjedelig blir det i hvertfall ikke!


Skal prøve meg på noen planter, så får vi se hvordan det går. Om jeg har sandsnegler som roter og venter på sanda, går det nok bra uansett
Jeg råder deg til å ha planter. Det er ikke noe problem i biltemasanda uten sandsnegler heller. Jeg har hatt mitt akvarie gående i to måneder nå, har byttet litt plass på enkelte planter og sett at røttene har vokst en god del i bunnlaget.

Det du bør passe på er at du kjøper gjødselkuler og setter ned i bunnlaget sammen med plantene da sanda er såpass steril i oppstarten at det er null næring for plantene ennå.

Planter tilfører oksygen også. Når jeg startet mitt første akvarie for ørten år siden, slet fiskene mine med for lite oksygen i vannet og et av mine første tips jeg fikk som nybegynner var: Sett inn flere planter!
Aha!
Da må det bli planter da
Takk for tipset om gjødselkuler.
Er det noen spesielle kuler, eller er får man kjøpt de i blomsterbutikker?
De jeg kjøpte sist heter JBL Proflora. Er syv kuler i pakka og disse skal holde et år, så prøv å ikke romster for mye i bunnen etter innsetting (der har ikke jeg vært like flink nå). Vannet blir fryktelig grått hvis kulene klemmes over sanda.

Det finnes også noen som er mindre og flatere, mer tablettformet. Har brukt disse før men vet ærlig talt ikke hva som er best. Det finnes kanskje flere typer også. Spør i dyrebutikken, tror ikke man skal bruke 'vanlig' plantegjødsel i akvarier.
Ok, kan spørre etter det
Gleder meg til å få innredet akvariet!
Men må som sagt vente på at vi har fått tak i lecablokker da.
Leste at du skal ha en treplate over Lecablokkene som du da kan sette akvariet på. Ser du har kjøpt et helglassakvarium. Pass på at du legger enten en 10 mm Isoporplate eller et liggeunderlag (Biltema) mellom akvariet og treplaten. Det er viktig, idet ette bli absorbere mulige små ujevnheter som ellers ville fått glasset til å sprekke.

Du har vært flik til å innhente mye informasjon før du starter, så dette går nok veldig bra.
Hei!

Det var synd.
Har kjøpt meg lecablokker (6 stk) og fått hentet meg en treplate.
Så frem til at jeg kunne ha oppi sand og vann idag.

Har ikke noe sitteunderlag/liggeunderlag/isopor.

100% sikker på at det ikke fungerer bra med bare en treplate og?
(Evt en voksduk?)
Hvis treplaten når den tørker, får en liten ujevnhet (slår seg bitte litt), er det nok til at glasset sprekker. De underlagene jeg anbefalte vil absorbere slike ujevnheter, voksduk er så tynn at det ikke vil ha noen som helst virkning.

Bruk vater slik at du er het sikker på at platen er i vater alle veier, glasset tåler ikke noe annet.

Man sier at renter er prisen på utålmodighet, i ditt tilfelle kan det bli høye renter....

Vil bare legge til at platen er helt tørr og 2 cm tykk.

Vel, da får jeg vente stund til (så jeg får kjøpt isopor eller noe) og så kanskje jeg kan starte :P Har ikke bil selv, så det er litt begrensa hvilke butikker jeg har tilgang på når jeg tar tog

Jeg er lite tålmodig av meg, med mindre jeg er meget godt forberedt på at det skal ta tid. Var i butikken idag og kunne kjøpt isopor, men visste ikke om at jeg måtte ha det.
Trodde det holdt med en stødig treplate.

Jaja.
Oppdatering
Hei!

Tenkte jeg skulle oppdatere litt.
Har som sagt kjøpt 6 lecablokker og hentet et kryssfinerbord (flerlags).
Og nå har vi kjøpt et liggeunderlag jeg har klippet til.
Akvariet er plassert på dette hjemmelagde akvariebordet, fyllt med sand og vann, og det ser ut til at det står stødig.

Har muligens tenkt til å male lecablokkene enten sorte eller hvite.
Og har ikke noen bakgrunn til akvariet.

Her er noen nye bilder av grumsete vann.

Hei!

I dag har jeg vært og titta i to dyrebutikker i Moss.
Først en Tropehagen Zoo dyrebutikk, så Dahls Dyrerike.
Kjøpte meg en bakgrunn til akvariet og en temperaturmåler.
Har stilt inn varmekolba på 25 grader, men det er 24 grader i vannet, så får stille opp littegranne. Hvis jeg skal stole på temperaturmåleren da

Var ålreit på Dahls dyrerike.
Var egentlig bestemt på å etterhvert skaffe meg en Eheim 2224, men han ene som jobber der sa at jeg heller burde kjøpe et AM-TOP filter.

Fikk festa på bakgrunnen da og satt på plass temperaturmåleren, så slik ser det ut nå:
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap