Hvor mange guppi, black molly og mikkemusplaty kan jeg ha i 120 liter ?

Inaktiv bruker
Hei. Jeg har en 120 liter og en 60 liter. i 120 litern har jeg lyst på guppy, mikkemusplaty og black molly,men lurer på hvormage jeg kan ha totalt av desse fiskene? håper på en del yngel,men vet ikke serlig heller om mikkemus og sunset platyer. har noen fått yngel på noen av disse fiskene, lurer mest på sånne platyer... ?
å guppien er vel nesten umulig å finne unger av fordi dem er jo helt gjennomsiktige.
hva skal eg gjøre for å få yngel å få de til å overleve uten å bruke fødekasse/yngelkasse ??
I 120 liter kan du ha 7 guppy(2 hanner og 5 hunner) , 5 platy og 5 molly. (1hann og 4 hunner)
Dette er kun min mening og ingen fasit, men har du for mange vil det bli mindre yngel som overlever.

For at yngelenskal klare å rømme fra foreldrene trenger de gjemmeplasser.
Dette får du med tette planter og javamose og flyteplanter.
Hva med om du starter opp med bare guppy? kanskje tre hunner og en hann?
Og så sørger du for at det er masse hornblad og javamose, eller andre finbladete vekster i akvariet, og venter med å skaffe deg andre fisker en liten stund.

Da vil du sannsynligvis oppleve at du kommer til å få masse guppyyngel. Og uten - og dette er poenget - uten for mange voksne fisker som kan jakte på de små, så kan du få ganske mange unger som vokser opp.

Min yngste datter opplevde akkurat dette, og jeg må innrømme at jeg synes det er noe veldig fascinerende å se hvordan mange bittesmå yngel svømmer rundt... Med for mange voksne fisker i akvariet synker overlevelsesprosenten dramatisk.

Jeg mener ikke å si at du ikke bør skaffe deg platy og molly. Alternativt kan du starte med den arten som du har mest lyst på. Trikset hvis du har lyst på "egenproduserte" unger, er å unngå for mange voksne fisk i akvariet. Og så kan du kjøpe flere andre fisker etterhvert.
Inaktiv bruker
tusen takk for svar, gjør det noe om pumpa er for stor? for det er noen som sier hvis den er for stor blir den så sterk at den drar med seg yngelen... ?
Også hvis jeg skulle hatt så mye planter i bunnen uten potter blir ikke akvariet møkkete da eller du ser jo ikke steinene ?
Du får kjøpt noe for å hindre yngelen fra å bli sugd inn i filteret. Bare spør på butikken.

Du treger ikke dekke bunn fullstendig. Ha mesteparten av plantene i bakgrunnen og på sidene. Hunnen vil gjemme seg uansett når hun skal føde.
kjøp 2-4 av ver sort så er de ikke lenge før det er fullt av fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap