Pilespisshale syndrom på corydoras yngel

Har ca 50 green laser yngel på 3 uker. Mange av de er små og tynne (i forhold til de som vokser raskest) og halen ser ut som en liten spiss som peker litt oppover. Har ikke bra nok kamerea til å få tatt ordentlige bilder av de. Har lest i Mona Os første tråd da hun hadde dette problemet, og tror jeg har de samme. Antagelig kommer mine green laserere fra Mona Os oppdrett.

Etter hva jeg har forstått må yngelen behandles mot innvendige parasitter OG bakteriell infeksjon. Jeg har Prazipro fra Rocky Mountain Discus liggende, og lurer på om noen har erfaring med å bruke dette på 3 ukers yngel. Kan jeg f. eks blande dosen de skal ha i maten for bedre opptak, eller vil dette skade yngelen?

Har ikke Marazyn II, hvor får jeg tak i dette? Kan jeg bruke Furanol i stedet? Noen som har erfaring med å bruke dette på yngel?

Andre tips, råd og erfaringer taes imot med takk!
Jeg hadde også dette problemet med mine grønne yngel for en tid tilbake.
Det som tok det var Marazyn 1 og II ,bestilte dette på nettet og fikk det raskt tilsendt.
Nå er jo ikke dette en medisin som er godkjent i Norge da ,så det blir inførsel på eget ansvar.
Dette er ikke en sykdom som tar livet av fiskene så fort,s du har tid til å bestille dette om du vil forsøke.
De andre medisinene du nevner har ikke jeg erfaring med, men kanskje andre kan fortelle deg mer om disse.
Leste litt i tråden din om dete problemet, men har ikke kommet sa langt at jeg har lest om løsningen. Men husker fra Mona Os tråd at det var Marazyn II som antagelig var rett behandlig i kombinasjon med parasittkur.

Jeg har nå begynt å behandle med Prazipro. Hvor kan jeg bestille Marazyn? Skal legge ut en annonse her i tilfelle noen har en dæsj å selge. et 6 liters yngelkar behøver jo ikke store mengder.
Husker ikke helt hvor jeg bestilte det, men søk på Maracyn ,ikke marazyn
Jeg ble fortalt at det fungerte best ved å bruke både 1 og 2 .
Maracyn 1 og 2 er en knallbra medisin. Du kan bestille den her. Frakten koster "skjorta" så du bør bestille rikelige mengder da prisen på frakt er konstant om du kjøper 1 eller 100 pakker ;I
Tror ikke disse sender til Norge,ihvertfall gjorde de ikke det da jeg spurte de pga. reglene angående medisin til Norge.Har du fått fra de ?
Skal se om jeg klarer å finne ut hvor jeg bestilte .
Min forrige sending fikk jeg fra Dr. Fosters. Ca 6 mnd siden. Petco har derimot sluttet å sende til norge.
Sølvi: riktig navn er den fordel ja ;o)

Så ikke ut som Dr Fosters sendte utenfor statene... men nå er klokka snart 0200 så det kan hende at jeg så feil. Fant maracyn på amazon, men fy, over 200 kr for å sende da gitt. den var drøy. Hmm, tenke, lure, spekulere... har ei venninne som er forlova med en i Usa, kanskje jeg kan høre med de ?
Dr. Fosters sender til Norge. Ikke noe problem sist jeg bestilte.
Ellers kan du søke på Ebay.no ,da fr du de som sender til Norge og priser med frakt
Mener ellers å huske at jeg medisinerte med Wormer Plus først ,dette fr du ihvertfall hos Rocky Mountain Discus .
Jeg har Furanol liggende, og den er mot bakterier. Men om denne funker mot dette mg om det kan brukes på så små yngel vet jeg ikke... og vanskelig å finne svar, så jeg får prøve meg fram. Det blir neppe noe bedre av å ikke gjøre noenting likevel.

Prøvde du Furanol Sølvi? Vet du om Mona eller andre med dette problemet gjorde det?
Har du lest MonaO sin teori om problemet?

Post 402 i Mona's lille akvarierom - DEL 2
Vitefafo, takk for tipset! Jeg har jo lest hele tråden til Mona O, men husker naturlig nok ikke alle detaljene ;o) Mona hadde en teori om at det var næringsmangel da hun sluttet med å kun gi nyklekket artemia. Jeg har jo kun foret med tørrfor og et glass med baby brine shrimps som ikke er nyklekket akkurat...

nok en grunn til å prøve å klekke artemia selv. Har jo egg og en hjemmelaget klekker, men har ikke prøvd dette... enda. Nok en grunn til å gjøre noe med det, tydeligvis.

Er litt usikker på om jeg bør kjøre prazipro over 15 dager som det gjøres mot gjellemark på diskus, eller om det holder med 5 dager som står på flasken. Jeg har blandet ferdig en bøtte med 10 liter vann og prazipro og bruker dette til vannbytter på yngelboksen. Har doblet dosen dvs bruker 1,3 ml prazipro til 10 liter vann. Håper dette ble rett dosering etter at jeg har regnet til fra og tilbake fra liter til gallon er det fort gjort å gå litt i surr.
Advarsel, uggent bilde!!

Ser ut som noen av yngelen har fått en slags infeksjon eller sopp på finnene. Fikk tatt et høvelig bra bilde av det, men vet ikke om det synes like godt når jeg laster det opp her. Yngelen det gjelder ser ut til å ha en hel finne innpakket i noe ullent med flekker... sopp? bakterier? Har 2 yngel med en infisert brystfinne (?) og en yngel med en infisert ryggfinne. På bilde 1 synes en yngel med infisert brystfinne. Det ser ut som en møkkflekk, men det er faktisk finnen som er dekket at dette ekle greiene... bilde 2 er de tilsynelatende friske yngelen.

Etter at jeg begynte å fore med nyklekket artemia har yngelen kviknet til, tilveksten har tatt seg opp igjen, ingen dødsfall de siste 3 dagene.

Syns dette styrker Mona Os teori om at pilspisshale sykdommen kan være foringsrelatart. Kanskje mangel på et eller annet næringsstoff svekker yngelen og gjør de mer mottagelig for parasittangrep eller infeksjoner?

Heretter blir det nyklekket artemia til yngel.
Så godt å høre at det går bedre nå
En veldig interessant teori må jeg si,har jo selv slitt med dette fenomenet flere ganger uten å bli klok på det.
Nå har jeg funnet en måte som fungerer for meg ang. klekking av artemia heldigvis.Så de yngelene jeg har fått i senere tid har stort sett bare fått nyklekket artemia og jeg har ikke sett noen pilespisshaler på disse.
Litt utrolig egentlig om dette skal være løsningen ,har jo foret opp mange yngel uten artemia men det kan jo være enkelte typer cory som kanskje krever litt mer?
Yngelen er fremdeles kvikk og rask :o)

Jeg tror ikke foringen er eneste sykdomsfaktor. Men i likhet med andre unge som ikke får riktig næring, så blir de mer mottagelig for sykdom.

Sølvi, du bruker vann fra foreldrekaret ved vannskift? Det kan jo være at dette overfører noen gunstige stoffer?

De 3 første ukene så jeg yngelen fine ut. Det kan være at glasset med artemia tapte seg næringsnessig på den tida, selv med oppbevaring i kjøleskapet. I tillegg brukte jeg catappablad biter i vannet, men jeg gikk tom etter 3 uker.

Og, ja som du sier, ulike typer yngel kan kreve litt forskjellig.
Bruker ikke vann fra foreldrekaret i kjøkkenboksen min ,men brukte det da jeg hadde yngel i små plastbokser med tanke på å ta de tilbake i foreldrekaret etter et par uker.
Nå bruker jeg mellomlagret springvann uten å gjøre noe mer med det.
Men ser jo at der hvor yngel vokser opp sammen med foreldrene s er det mye hurtigere vekst.
Har heller ikke hatt sykdom på yngel på denne måten.Dvs. en får jo ikke sjekket yngel på samme måte når de er i tett beplantet kar da ,så det blir jo litt frafall uten at jeg kan si at de har vært syke. Det blir jo da sånn at de sterkeste overlever.De får jo heller ikke "spesialmat" men klarer seg på det foreldrene får servert pluss rusk og rask som finnes i mose osv.

Opplevde det samme som deg mht. spisshalene. De var også friske og fine i flere uker før de begynte med dette. Så det er jo litt tart ,vi får bare fortsette med artemia og satse på at det holder yngelen
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap