En nybegynners verden av akvarier! (side 2)

Bra jeg ikke er alene da! :o Men hva skal men tro da? når man kommer i en akvariebutikk så regner man jo med at folkene som jobber der vet hva de driver med. Altså, utdanner du deg som maler søker du ikke jobb som sykepleier..

Tusen takk for snegle-tipset : ) Bra man alltid lærer noe nytt!
Kommer med noen oppdateringer og noen spørsmål nå : )

Syns egentlig akvarieverdnen min er litt tragisk om dagen..
Altså, kampfisken min ser kjempe depprimert ut, og ligger bare å dupper øverst i karet sitt.
I tilleg så dør alle plantene jeg har, untatt det ene slaget. (Vet ikke navnet på noen av dem :p )
Noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre for at plantene ikke skal dø? Damen i akvariebutikken sa at jeg måtte ha plantegjørdsel for akvarier i vannet mitt, men vet ikke om jeg tør å stole på de mer :p
Jeg har også skaffet javamose til akvariet mitt, i håp om guppy-yngel! Men sliter med at det blir mye rusk fra mosen i vannet når jeg bruker slamsugeren eller rører ved den. Hva har dere gjort med deres javamose for å unngå dette? Blir jo mye rusk i filteret også.. Har sett noen som har laget en "mosevegg" i tanken sin. Hvordan lager man dette?

Jeg har lest litt forskjellige steder at strømmen i akvariet har mye å si på hvordan fisken trives. Jeg har molly og guppy i 63 literen, og jeg syns at strømmen fra pumpa i det karet er litt sterk? Og jeg har prøvd å lete rundt på pumpe, men finner ingen steder å stille inn styrken på den. Syns guppy det er greit med mye strøm? Får liksom ikke byttet pumpe, for det er innebygd i karet (juwel kar).

Pumpe i 5 literen min der kampfisken går, har jeg stilt inn på det laveste, for det virker som om den ikke trives i sterk strøm, for da prøvde den bare å gjemme seg :o Har lest at kampfisk lager noe slags skum? hva er dette skummet for?

Videre har jeg en 21l tank til innkjøring, og jeg driver å planlegge hva jeg skal ha i den
Egentlig lurer jeg på om jeg skal flytte mine 3 guppyer og 1 molly i den 21 literen, og kjøpe noen andre fisker til å ha i 63 literen? Men det er jo ikke så mange fisker som kan gå i en 63l..
Enda et altarnativ er å flytte kampfisken i 21 literen, og la sneglen min gå i 5 literen, eventuelt noen krystallreker. For 5 literen på pulten min er egentlig til pynt, og kampfisken tar seg ganske bra ut der ^^

Noen forslag til fisk som jeg kan ha i enten 21 liter eller 63 liter?


Haha, masse spørsmål her, som nybegynner!
jeg bruker flytende plategjødsel og flytende jern, har det ikke forran meg nå så er litt usikker på hva de heter, men den gjødselen er grønn, og jerngreia er oransjaktig.. i tilegg bruker jeg noe som heter easy carbo som er en flytende co2 tilsetning, det er en hvit flaske mener det er easy carbo den heter... ellers finnes det gjødselkuler og saker som du blander ned i sanden i nærhet av plantene. ellers kan det jo være at du muligens har for lite lys for de plantene du har... se på platedatabasen her om lyskrav osv...

forøvrig ville jeg som du anntyder ha flyttet kampfisken til en større beholder 5 liter er etter min mening alt for lite, synes nesten han burde få komme over i 63 literen din... eller i det minste i 21 literen siden jeg personlig mener at ingen fisker bør bo i noe som er mindre en 20 liter, helst enda større... men dette er selvsagt subjektivt... 5 literen er fin til snegler og reker men ikke fisk etter min mening (som selvsagt ikke er en fasit)

de andre spørsmålene dine kan jeg desverre ikke svare på siden jeg ikke kjenner de fisketypene du har annet enn kampfisken, og jeg har heller ikke begynt med javamose enda

håper det har vært noe hjelp i dette i det minste
Ja, har prøvd å hatt den i 63 literen en stund også. men er så redd for at den skal nappe på guppyene og de andre fiskene der, eller motsatt!
Legger ut et bilde av katten min Nils og kampfisken Fredrik som jeg tok her om dagen
I går døde desverre Fredrik, rett før jeg skulle flytte han over i et større kar hmm..

[External Image]
Den katten din var jo nusselig!

Ang plantene dine, så er dette et veldig vanlig problem... Først vil jeg si at dette kan ha noe å gjøre med vannverdiene dine. Oppdager du fisker som svømmer skjevt, planter som dør, osv osv er det kjempegod førstehjelp å bytte vann.
50% vannbytte hver dag i en uke kan gjøre underverker.

Dette med plantegjødsel kan sikkert være en fin løsning, skjønt jeg har aldri brukt det selv, og plantene mine gror som bare det. Legger ved et bilde av karet mitt.

Kampfisk kan leve i små kar ganske lenge, men 5 liter høres litt snaut ut.. Kjøp noen reker du, de passer nok bedre I min 200 liter går det også en kampfisk-hann, men dette ser jeg at er helt unødvendig... Kampfisken min er overhode ingen svømmeglad fisk, og ligger helst på bunn og sturer. Så 63 liter høres helt perfekt ut!

Fin fisk, og lykke til!
fint kar du har! liker kar med masse planter : )
Jeg bytter også 2/3 av vannet ganske ofte, ca 1 gang i uken ja : )
Men grunnen til det er heller frykt for nitritt, i og med at jeg ikke fikk kjørt inn karet. måtte krise-invistere i et større kar, grunnet "dyrebutikk-lureri" :p
men men : )
3 av fiskene døde av det, men resten ser ut til å ha det helt fint : )
Av og til ser de litt slappe ut, men da jeg bytter ut en bøtte med vann, så er det full fart igjen
Sparesset
Kampfisk kan leve i små kar ganske lenge, men 5 liter høres litt snaut ut.. Kjøp noen reker du, de passer nok bedre :) I min 200 liter går det også en kampfisk-hann, men dette ser jeg at er helt unødvendig... Kampfisken min er overhode ingen svømmeglad fisk, og ligger helst på bunn og sturer. Så 63 liter høres helt perfekt ut! :)


Jeg er uenig i dette... min kampfisk har gjort det stikk motsatte... gikk fra en 26 liter der han var lite aktiv og bare lå på bunnen og kjedet seg, over til en 240 liter der aktivitetsnivået hans har mer eller mindre eksplodert, han er høyt og lavt hele tiden og virker generelt mye lykkeligere om man kan se slikt på fisk...

Det samme skjedde med hoene som jeg hadde i en hastekjøpt 55l, de var aktive men ikke veldig mye, de er også flyttet oveer i en 250 liters akvastabil og de elsker det, er høyt og lavt de og, og igjen ser de mer glade ut, fargene deres kommer tydelig frem på en adskillig kraftigere måte enn det gjorde i 55 literen. De viser ikke lenger "stripene" sine, men har klare farger (blå, rød, lilla, turkis
MIN kampfisk ble sturete av å få større kar, dette avhenger nok av individ til individ. Kampfisk-hunnene opplever jeg det samme som du beskriver. Hannene har lengre slør, dette kan jo være noe av grunnen til av den følte seg utrygg, og bare ville gjemme seg.
Mitt poeng var nå iallefall at det kan avhenge av enkeltindividet
Postet litt kjapt isted, men som du sier tror det er store individuelle forskjeller på Betta hanner... Var ikke ment som noe besserwisser innlegg selv om det muligens kom ut litt på den måten. Var mest ment som en oppsumering av min egen erfaring, men du kan jo selvsagt ha motsatte erfaringer.
blir så sint av slike lure butikker
jobber selv i dyrebutikk og hos oss MÅ folk ha tålmodighet,hehe...men det er også en del kunder som aldri gidd å høre etter
men det er herlig når vi har kunder som virkelig VIL lære og gjøre ting riktig,det er utrolig gøy å dele kunnskapen med andre!

mollyen på bilde er en hunn,ja du bør ha 2 hunner på 1 hann og jeg synes mollyene bør gå i 63 literen,litt lite med 21 liter de er også utrolig gode algespisere vi har en gjeng i butikken som renser våre planter,all algen er borte på under 1 time!

utrolig søt pus
Morsomt med så mye aktivitet på tråden, og så mange gode svar! tusen takk!

Hmm.. MÅ mollyen gå sammen med fler av egen art, eller kan den trives uten også? ser ut som at min molly har det kjempe bra, ihvertfall

Har endelig handet noen fler fisker til det nesten tomme karet mitt, så nå bor det:
2 guppy (en hann og en hunn, skal ha en hunne til)
1 Black molly
2 flying fox (tror jeg, etter å ha lest meg frem i fiskebasen her på forumet)
1 platy og 1 sverddrage.
det var platyen og sverddragen jeg kjøpte i dag. er ikke helt sikker på om det var noe spesielt lurt kjøp, men når mollyen har klart seg så bra som ensom art i karet, klarer vel disse seg også?

Når jeg skaffet meg akvariet, så ville jeg ha "karet med det rare i" aktig kar, for jeg syns det ser så "kjedelig" ut, med bare en eller to arter. Og etter det jeg har lest her på foumet så er guppy/molly/platy osv. arter som går ganske bra sammen. eller her jeg misforstått her?
hei. gøy med tråd! syns det er sykt at kampfisk står i slike halvliters glass i noen dyrebutikker. og mange av de som jobber der sier at det går fint og ha de i slike små glass...fiskeplageri syns jeg.
og noen som jobber i akva butikk sier folk inne på "slike" forum ikke har peiling på hva de snakker om....han som sa det til meg en gang hadde ikke peiling vil jeg tro.. ikke at jeg skulle bryte inn i tråden din med det her.... men det var mye snakk om liten plass til kampfisk..
jeg syns selv at 5 literen var liten ja, derfor den skulle få nytt kar : ) Selvom det karet faktisk er et kampfisk kar. er laget for kampfisker :p
halvlitersglass mååå være for lite
vi overlever i et rom på 4 kvadratmeter vi og, men om vi trives er en annen sak!

legger ut bilder av de to nye fiskene mine, og den gamle mollyen : )

den gule : platy
blå og hvite er sverddrage
og den svarte er molly : D

noen som kan se hvilke kjønn platyen og sverddragen er? de informerte meg ikke om det i dyrehandelen..

Når det gjelder Platy: Om den bakerste finnen under (gatt finne? er "slått ut" hele tiden er det en hunn, om den er mer "slått sammen" er det mest sannsynlig en hann.. litt vanskelig å forklare det der men håper du skjønner...

Tror det er samme kjønnsbestemmelse på sverdrager, som ut fra det bildet du har lagt ved ser ut til å være en hanne (se bakerste finnen)

Trolig er både platyen og sverdrageren hanner, men er ikke helt sikker på platyen pga vinkelen på bildet...

Molly aner jeg desverre niks om så det må noen andre hjelpe deg med


En liten kommentar angående de såkalte "kampfisk" akvariene, fisken kan nok som nevnt tidligere i tråden et sted leve der, for all del, men jeg personlig tror at 50 liter bør være et minimum for enhver fisk, dog ikke yngel osv... Men man kan jo alltids putte dvergreker eller snegler oppi en 5 liter. Selv om jeg personlig nok ville gått for 10-15l+ på disse og. og heller brukt 5 literen som et plantekar isteden for planter i potte så har du planter i vann i vinduet isteden... Men som sagt dette er min subjektive mening og ikke noen fasit.
Så i databasen her at det gjelder samme kjønnsforskjell på molly som platy og sverdrager

Definisjon: Hannen har et gonopodium (en slags penis) der hunnen har sin gattfinne. som sagt utslått "finne" er hun og "sammenslått" er hann
Uff, tror virkelig ikke at den nye platyen liker hanngyppyen min
Etter at jeg fikk den fisken har halen til gyppyen mistet masse farge, og blitt virkelig flisete.

Hadde en veninne på besøk i stad, og da fant vi på navn til resten av fiskene også hehe, litt av morsomheten da!
Så slik er ståa:
Sverddrage: Bob
Platy: Jens
2 Guppy: Emmi og Jacks
2 Flying Fox: Malle og Palle
1 snegle: Rammus


Noen som har forslag til hvordan fisk jeg kan ha i en 21 liter?
Tenkte på å ha guppyene der, siden slørene blir hugget opp, men det er ikke varmekolbe der, og det er ganske lite med 21 liter.
Kaltvannsfisk? Kampfisk eller en liten gullfisk?
Gullfisken kan nok bo der midlertidig når du kjøper den i butikken, liten og søt. Men gullfisker forurenser mye, og vokser.
En gjennomsnittlig gullfisk kan bli minst 20 år, og det er en grunn til at du ikke finner 20 år gamle gullfisker i boller/små kar. De blir kanskje hvis de er heldige, rundt 2-4 år.

Det strides hardt om hvorvidt kampfisker kan holdes i små kar, jeg vet at en akvarist har i skrivende stund et offentlig forsøk på å holde en kampfisk i en 3 liters beholder, simpelthen for å se om en kampfisk-hann kan trives i en så liten beholder.
Dog synes jeg personlig at 21 liter kan romme en kampfisk, men fisker som killier passer nok bedre

I så små beholdere er nok reker og snegler et bedre alternativ, men da må du ha varmekolbe og filtrering. Men gullfisk passer nok ikke som voksent individ altså.

Arige navn btw
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap