Anbefaling av luftavfukter?

Er plaget med kondens på vinduskarmene i stuen etter at vi satte opp vårt 540-liters kar.

Noen som har noen gode luftavfuktere å anbefale (som er ganske så stillengående), for å unngå dette problemet nå på vinteren?
Jeg kjøpte den største de hadde på Clas Ohlson for et par år siden, men det ser ut som at de kun har denne størrelsen nå. Er ikke helt sikker på om det er samme størrelse som min, men jeg tror det er det. Brukte denne i en stue på rundt 30 kvm når jeg hadde oppe saltvannskaret som fordampet rundt 20 liter/uke.

Spesielt stillegående er den ikke med 50 dB, men jeg tror du vil slite med å finne en som ikke lager en del lyd. Den kan stilles inn til å gå kontinuerlig (til beholderen er full) eller til luften når et visst fuktighetsnivå. Min har også en pluss- og en minusmode, plussmoden bråker da mer men tar unna fuktigheten fortere. Om det ikke er mye fukt det er snakk i går det jo og an å kun bruke den om natta og når man er på jobb for å slippe støyen.
Takk for svar
Å kjøre en slik natterstid var et godt tips!

Noen som har erfaring med denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25179893 ?
Det er kun den største som er til salgs hos Clas nå ja (jobber der) Den minste er tom i sverige og kommer ikke til og komme inn igjen i butikk. Er svært lite reklamasjon på de også, så de er virkelig og anbefale. I tillegg til og samle vann i tanken kan man også koble den til slange rett i sluk så den kan gå kontiunerlig
Kjøpte den de har på Clas i dag (Coolix, 20 liter). Spent på hvordan den vil fungere...
Har allerede fått råteskader i vinduskarmene, så det var vel egentlig på tide...
Kan du komme med din konklusjon på denne når du har kjørt den i et par dager?
I dag kom det inn en erstatter for den minste avfukteren, den koster nå 998 og er beregnet for rom opp til 70 kvm i stedenfor 60 som det var før. vanntank på 3l, kan kobles til slange og avfukter opp til 10l i døgnet
Her har vi og fått kondens på glassrutene.
Men her er det ikkje akvariet som er synderen (kansje en liten innvirkning har det)
men her er det på grunn av at det trekker kald luft inn og treffer varmluft som er synderen. luftfuktighet inne er 55% og i ei leilighet skal det ligge på mellom 40-60% luftfuktighet.

Så her er det dårlige ruter som er skyld i kondensen.
Vi har også vinduer som bør byttes ut, og kan nok også være det som er årsaken til kondens hos oss.

Rune: det du sier, er at det ikke vil hjelpe med luftavfukter i slike tilfeller?

Ser nå når temp ute øker til -1/+1 så har vi ingen problem med kondens, men når vi ligger på -3 og nedover på gradestokken, så får vi kondens.
julnil
Vi har også vinduer som bør byttes ut, og kan nok også være det som er årsaken til kondens hos oss. Rune: det du sier, er at det ikke vil hjelpe med luftavfukter i slike tilfeller? Ser nå når temp ute øker til -1/+1 så har vi ingen problem med kondens, men når vi ligger på -3 og nedover på gradestokken, så får vi kondens.


nå ligger tempen ute på mellom 10 og 15 minus og dugg problemet er stort her. eg har pleid og sette ei vifte som blåser mot vindua då forsvinner kondensen. men med en gang du slår av vifta så kommer duggen tilbake. tviler på at luftavfukteren tar det. siden kondensen kommer så fort tilbake men verdt forsøket.
vi leiger leilighet og tviler på at han har tenkt og skifte vindua med det første så eg tenkte eg skulle prøve og legge ett lag med silicon rundt glaset . for å sjå om det hjelper, kriseløsning hehe.
Om det er fuktighet eller ikke som er problemet er enkelt å sjekke med et hygrometer som måler luftfuktigheten. Det kan være en ide å gjøre før man kjøper en dyr luftavfukter.
julnil
Kan du komme med din konklusjon på denne når du har kjørt den i et par dager?


Tydeligvis totalt bortkastet. Leveres tilbake i dag.

Sjekka for en time siden... ikke en eneste dråpe vann i beholderen.
okei..kanskje du har samme "problem" som Rune: ikke høy luftfuktighet, men "kun" kondens?
Her trengst det nye ruter fort, i dag har eg tint is på soveromet isen hadde strekt seg 10 cm oppover glaset og nede med karmen var den ca 4
cm tjukk.
la godt med papir og handklær i karmen så nå har ovnen og vifta gjort jobben.
Isen er borte jippi, (er vell tilbake om ett par dager rekner eg med)
Jadda
Fant denne gamle tråden.. Og lurte på om noen hadde erfaringer av nyere dato og dele... Rommet det er snakk om er på ca 2.5x4 så rommet er på 10 m2 hvis ikke mattekunskapen er litt ute og kjøre sånn på morran... Det skal inn 9x100 i reol og 1x180, 180 er juwel så det er begrenset med fukt derifra men 9x100 er dekkglass, Det er ferskvann også. Pluss at det blir nok et par 45 litere til karantene/yngel.. Så spm er, Tror dere jeg trenger en avfukter? Rommet er i underetasjen, Og det finnes ikke ventil der..
Begynn med et elektronisk hygrometer. Det koster en tidel av prisen for en luftavfukter, bråker ikke i det hele tatt, er alltid nyttig å ha uansett, og kan fortelle deg om du trenger en luftavfukter eller ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap