Metallpansermalle og ancistrusspørsmål

Hei!

Hvis man har en stim med metallpansermaller, "trenger" man ancistrus sp da?
Har lest at man blir anbefalt å ha Ancistrus sp hvis man er nybegynner og at de er flinke til å holde akvariet rent for alger, men er metallpansermaller like flinke til å ordne opp eller må vi ha begge artene?
Pansermaller tar ikke alger, de er veldig flinke til å rote rundt i sanda og spise rester derimot Så hvis du vil ha en kar til å hjelpe deg med algene er ancistrus et bra supplement selv om du har pansermaller..

Har selv pandapansermaller og en ancistrus, og de er ikke på noen måte i veien for hverandre i akvariet.
Ok

Da blir det begge typene
Kanskje metallpansermallene roter så godt i sanda at jeg ikke trenger sandsnegler også da.

For min del, så er sandsnegler et must (siden jeg ikke orker å rote i sanda selv).

Har kuhliier og coryer. De er jo nesten bare på bunn og vimser rundt, men det kan ikke sammenlignes med jobben som sandsneglene gjør. Sandsneglene går jo trossalt helt nederst i bunnlaget også.

Dette ser jeg på som et must, for å få til planter. Sandsnegler gjør samme nytte som marken i hagen.
Hjelper det hvis jeg roter i sanda en gang i uken eller noe da?
Eller annenhver dag?

Kvier meg litt for å ha snegler, for har hørt at de formerer seg så lett og fort blir mange.
Ja, det vil nytte om du gjør det selv. Et par-tre ganger i mnd bør vel være nok (usikker).
Kanskje det vil irritere rotfestene til enkelte planter osv? Usikker der og, gitt!

Når jeg har "for mye" sandsnegler (jeg vil helst aldri se at jeg i det hele tatt har dem), så tar jeg bare å siler sand gjennom en hov. Så tar jeg ut sneglene som er igjen i hoven.

Disse kan du jo selge/gi bort, eller hva enn du vil. Dette gjør jeg ca 1 gang pr. mnd, og tar 1 minutt..
Hvor mange blir de iløpet av 1 mnd ca da?
Er det noen som vil ha sandsnegler?

Har ikke så veldig lyst til å ta livet av dem heller, er så glad i alle dyr.
Men om de ikke formerer seg så voldsomt som jeg har oppfattet det (fra 7 til 100 på 4 uker?), så kan det kanskje gå.

Har lest at sneglene gjør at plantene trives bedre, men det hjelper vel litt hvis jeg roter litt nedi der innimellom.

Den metoden du bruker, fungerer den bra?
Du har aldri for mange snegler?
Vet ikke hvor mange man har etter 1 mnd, men de formerer seg fort. Fjerner kanskje 40stk +/- i mnd. Noen ganger 100.. Spørs litt.

Uansett, på den måten, så har jeg aldri for mange.
Rask formering av sandsnegler kan være et tegn på at du forer for mye, slik at det blir liggende mye matrester som sneglene spiser. Sneglene spiser altså overskuddsmat, roter rundt i sanda, og hvis alle kommer oppover mot vannoverflaten er noe galt med vannet, og du bør ta et stort delvannskifte og måle vannverdier.

Sandsnegler er i mine øyne nyttedyr med flere funksjoner i et akvarium. Noen fisk spiser snegler om de får tak i de, et fint supplement i kosten. Mengden sandsnegler kan også balanseres med å bruke jegersnegler, kloreker eller noen sneglespisende fisk, f. eks pakistanbotia.
Nå har ikke jeg akkurat verdens største akvarium, så kan ikke putte alt mulig oppi der.
Men hvis det er mulig å ha et akvarium med sand uten snegler, kommer jeg til å ikke ha snegler.

Synes de er litt skumle også.

Går an å få tak i planter som vokser på steiner/røtter, og så kan man rote litt nedi der selv Da er vel mye gjort?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap