Furanol, generell bruskanvisning og bruk på yngel, info ønskes!

Sliter med sykdom på mine snart 4 uker gamle corydoras green laser. De har hatt ujevn vekst, mange dødsfall, pilspisshale og avmagret.

Har behandlet de med prazipro, og skal bruke dette i 5 dager. Men, vil behandle mot bakterielle infeksjoner også, da andre har hatt lignene problemer før og behandlet dobbelt. Nå har jeg Furanol tabletter liggende, men ingen bruksanvisning til de, og vet heller ikke hvordan den er å bruke på så små yngel. Noen som har erfaring med bruk av Furanol? Skal bruke 1 tablett pr 30 liter vann, men hvor lenge skal medisinen være i karet?
Står ikke noe spesifikt om yngel i bruksanvisningen, men du bør merke deg at den dreper filterbakteriene, så JBL anbefaler å kjøre fileret i en annen tank under behandlingen, og så bruke aktivt kull etter behandlingen.
Tapp ut en 3/4 av vannet fra karet; tilsett full dose Furanol (altså tilsvarende et fullt kar). La virke en 15-30 minutter (følg med på fiskene), og fyll så gradvis opp karet med vann. Da kverker du mye.

Men som nevnt, pass på filteret...
Takk for svare :o)

Har ikke filter i yngeltanken, men bytter ut vannet hver dag, så den delen er grei.
1 tablett til 30 liter, og det skal virke i 4 dager i flg bruksanvisningen. vannbytte på dag 5 og evt en ny runde. Får håper jeg slipper det.

Hvis jeg løser opp en tablett i 1 liter vann, så skal 2 dl av dette vannet holde til et yngelkar på 6 liter. Blir dette rett? Lettest for meg å gjøre det på denne måten, så har jeg ferdigmiks til vannbytter. Håper medisinen fungerer likevel, det må den da gjøre?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap