Discus - hvordan legge til rette for pardannelse?

Heisan

Jeg har lyst å begynne med Discus i mitt nye kar på 300l. Og da også begynne med avl. Har derfor lest endel rundt dette, men lurer på litt om pardannelsen.

Det står at enten bør man kjøpe en gruppe (6 stk) små, eller så bør man kjøpe et etablert par. Hva er "små"? 6 cm, 8 cm, 10 cm? Skjønner at de blir kjønnsmodne rundt 10 cm størrelse. Ved å kjøpe en gruppe på 10 cm størrelse, vil disse kunne danne par, eller må man helt ned i 6 cm?

Er det slik at hvis Discusen blir for stor (gammel) så vil den ikke finne seg en partner? Dvs. hvis jeg kjøper en gruppe på 14 cm Discus så vil ingen av disse finne sammen og kunne danne et par?

Har en Red Rose Discus lettere for å danne et par med en annen Red Rose, eller tar den hva som helst annet, f.eks. Blue Diamond?

Og det siste spørsmålet: Hvis for eksempel en Blue Diamond parrer seg med Pigeon Snake Spotted, blir da 25 % Blue Diamond, 25 % Pigeon Snake Spotted og 50% en blanding? Noen som kan forutsi hva denne blandingen blir? Er det å banne i kjerka hvis en slik kryssning skjer?
Hei!
Er ingen ekspert, men har gått den harde veien fra å fore opp en gruppe med 5 cm i et år, Ensartet type og endt med flere par. Har nå frittsvømmende på et av parene og starter med foring av artemia i morgen.

En del av å gå den harde veien innebærer å bli kvitt gjellemark (disse har fått kaliumkur)

Hvis du ikke har discus fra før og starter fra bunn kan du sjekke min tråd (discusheavens bakgård) På innlegg 13 ser du bilder av en gruppe på 4 stk hvor foreldre er f1 alenquer og mor red rose, disse kan trygt krysses og er ferdigbehandlet med kalium.

Dette er overskuddsfisk på drøye året og rundt 15 cm, begge kjønn er representert og her vil det bli par, disse skal selges for 450,- pr stk. Send sms 92439222 så tar jeg kontakt for en prat hvis ønskelig!

...legger ved et bilde her også!

Mvh Lars roald
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap