- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malawi 192l anbefalinger? 70x55x50
Malawi 192l anbefalinger? 70x55x50
Hei har handla meg glass og skal sette isammen eit kar som blir rundt 190liter.
det skal passe innimellom ein vegg og eit skap derfor må eg lage det selv.
det blir 70 langt og 55 dybde og 50 høyt.
har nå eit 70 liters kar stående der som er bare 70x35x30
så det blir godt og få litt mer liter på plass der.
vet eg skal ha noen golden ellers vet eg ikke om så mye mer som ikke blir så altfor store. regner med eg setter det isammen imorra kveld, og setter det opp etter helga.
det skal passe innimellom ein vegg og eit skap derfor må eg lage det selv.
det blir 70 langt og 55 dybde og 50 høyt.
har nå eit 70 liters kar stående der som er bare 70x35x30
så det blir godt og få litt mer liter på plass der.
vet eg skal ha noen golden ellers vet eg ikke om så mye mer som ikke blir så altfor store. regner med eg setter det isammen imorra kveld, og setter det opp etter helga.
Postet 01.12.10 kl 21:04
Nå er ett akvarie på 192 liter kaskje litt lite til Malawi, men noen arter som er relativt greie så lenge du har en han og flere hunner er:
Cynotilapia afra
Labidochromis caeruleus (Golden)
Melanochromis auratus
En annen art som ikke blir så stor, men kan være litt hissig er:
Pseudotropheus demasoni
Men det er mange arter og velge mellom. Søk litt på de fiskene du liker og se hvor store de blir, hvilken oppførsel og krav de har.
Jeg angrer ikke på at jeg begynte med Malawi. Har i dag 20 arter Malawi og 7 andre arter afrikaske ciklider. Og flere blir det...
Lykke til.
Cynotilapia afra
Labidochromis caeruleus (Golden)
Melanochromis auratus
En annen art som ikke blir så stor, men kan være litt hissig er:
Pseudotropheus demasoni
Men det er mange arter og velge mellom. Søk litt på de fiskene du liker og se hvor store de blir, hvilken oppførsel og krav de har.
Jeg angrer ikke på at jeg begynte med Malawi. Har i dag 20 arter Malawi og 7 andre arter afrikaske ciklider. Og flere blir det...
Lykke til.
Postet 03.12.10 kl 20:28
takker, jepp vet eg bør ha mer liter, men tror vil gå greit med dem små, tror faktisk at eg har dem du nevnte, hehe tilfeldig=)
har 6stk malawi gående i 70 literen så skal bli bra for dem og komme over i større kar, men dem er små 3-4cm så har gått fint.
pgr av unge og begrenset med plass og slikt så er plassen eg kan ha akvariet innimellom eit skap og ein vegg vesidenav pcen min, hvor det nå står eit 70liters kar 70x35x30, så derfor lagde eg eit med samme bredde da det akuratt går imellom men 50 høyt og 55 dybde. så eg får utnytta plassen eg har kan se karet i diy tråden.
har 6stk malawi gående i 70 literen så skal bli bra for dem og komme over i større kar, men dem er små 3-4cm så har gått fint.
pgr av unge og begrenset med plass og slikt så er plassen eg kan ha akvariet innimellom eit skap og ein vegg vesidenav pcen min, hvor det nå står eit 70liters kar 70x35x30, så derfor lagde eg eit med samme bredde da det akuratt går imellom men 50 høyt og 55 dybde. så eg får utnytta plassen eg har kan se karet i diy tråden.
Postet 03.12.10 kl 23:39
Artig ide med det akvariet, men med mine erfaringer med mbunas så blir jeg litt skeptisk. Det er ikke antall liter som er avgjørende for et godt resultat, men heller hvor stort bunnområde de får til rådighet. Akvariet ditt blir 70 x 55 cm så da blir det trangt om plassen for hannene som vil ha revir, og det blir vanskelig for uvillige hunner å komme langt nok bort. Selv med 100 x 50 cm ble det et gjentatt problem.
Vil derfor ikke anbefale at du har mer enn to arter.
Samtidig: Kaos-teorien kan kanskje fungere (Mange fisk og lite huler hindrer naturlig adferd).
Håper du får det til
Vil derfor ikke anbefale at du har mer enn to arter.
Samtidig: Kaos-teorien kan kanskje fungere (Mange fisk og lite huler hindrer naturlig adferd).
Håper du får det til
Postet 03.12.10 kl 23:51
ja vi får se, eg skal vertfall ha golden, så da ska eg prøve på at det blir ei gruppe med golden og ei gruppe med noe annet, slik at eg får 2 forskjellige farger i karet.
har merka den ene som eg tror er Pseudotropheus demasoni er litt hissig ja, den er alene men den jager litt på dem andre fiskene, mens dem andre virker veldig venlige mot hverandre.
liker også dem karene hvor dem har mye og forskjellige typer malawi så det er skikelig livligt og fargerikt.
har merka den ene som eg tror er Pseudotropheus demasoni er litt hissig ja, den er alene men den jager litt på dem andre fiskene, mens dem andre virker veldig venlige mot hverandre.
liker også dem karene hvor dem har mye og forskjellige typer malawi så det er skikelig livligt og fargerikt.
Postet 04.12.10 kl 01:18
Endret: 04.12.10 kl 01:24
Må si meg enig med Shiramor. Det blir litt trangt om plassen for mbuna.
Golden kan bli ganske store også. Ser her på fiske basen at det står 10 cm, men jeg vil påstå at de blir mye større. Den største hannen min er nærmere 15 cm.
Men det går jo an og prøve, men sørg for og ha en alternativ plass og putte dem, hvis det ikke går.
Golden kan bli ganske store også. Ser her på fiske basen at det står 10 cm, men jeg vil påstå at de blir mye større. Den største hannen min er nærmere 15 cm.
Men det går jo an og prøve, men sørg for og ha en alternativ plass og putte dem, hvis det ikke går.
Postet 04.12.10 kl 09:19