Liv og leven i 375-liter (side 2)

Poster et par bilder til siden jeg var så godt i gang..
Bilde 1 er "far" som nå har flyttet ut, så snegler i intim setting (som også har flyttet ut) og 2 stk fiiine corydoras pygmaeus
æsj, prøver på nytt ang. sneglebildet..
mannfolk altså!!!
her også....spurte om jeg kanskje kunne bruke ene boden vår til akvarierom,det var uaktuelt,kan jo hende han skal sitte der inne en gang i året grrrr(bare vent,plutselig står et eller tre kar der)...kan liksom ikke si imot så mye heller...siden jeg har tatt et annet rom til kaninene,brukt walk in closet skapet vårt som et lite akvarierom med masse rot + + + +...lol!

Veldig kjekk tråd å lese dette
Nye beboere i karet :)
Da har jeg "fått" nye maller på plass i karet. 6 stk L340 (2 ungdommer, 4 småbarn) og 2 stk L183 (småbarn). Det kommer 2 stk L183 til over ferien.
Foreløpig står L183`ene øverst på "ååå, seee hvor fiiine de er"-lista, men dette forandrer seg som oftest fort :P

Gleder meg til å se hvordan de alle vokser til. I alle fall L340`ene var forskrekkelig små da de kom.. yngel på størrelse med en av de største L144-ynglene i "barnehagen".. altså av en størrelse jeg overhodet ikke ville vurdert å solgt enda.. men alle er forskjellige, og selger hadde helt sikkert en god tanke bak, det er bare jeg som er av litt annen oppfatning..
Gjengen i "barnehagen" skal i alle fall få vokse en god stund til før jeg anser de som klare til å flytte hjemmefra.
Det går ca. 60 yngel i det karet, og etter hvert blir disse solgt videre til butikk eller privat, og karet lagt ned eller videreformidlet til noen andre.. *sukk*..
eller kanskje jeg klarer å motivere de nesten voksne L340 til å yngle innen den tid?! da kan man jo rett og slett ikke legge ned karet når "den gule horde" flytter ut.. for staaaakkars L340- babyene (øver allerede på dådyrblikk og tristleppe for å overbevise samboern :P)

Ha,ha, utrolig hva man gjør for å beholde et par ekstra liter i huset

Skal få tatt bilder av både de gule og de nye medlemmene i familien. Foreløpig har jeg bare uklare mobilbilder tilgjengenlig, men skal prøve å få tatt noen andre i helgen.
Høstoppdatering
Nå er det lenge siden jeg har skrevet i tråden. Kjenner "oppdateringstrangen" går i bølger, og lite skriving i disse dager bunner nok i at det ikke skjer så veldig mye på akvariefronten min for tiden?

Stort sett alle sneglene, de kule gule (L144 yngelen) og 45-literen har flyttet hjemmefra. Sneglene og yngel flyttet til div. private hjem og til min lokale dyrebutikk, mens akvariet med utstyr flyttet til en ung, kommende akvarist som bor sammen med pappaen sin som har vært bitt av basillen for mange år siden. Viktig å sikre god rekruttering, sant?!

Ellers går livet sin gang i storkaret. Jeg har byttet ut div. planter og erstattet disse med nye, og fikk skiftet lysrør i karet i går. Gikk for Osram 965 og 954, og er spent på hvordan disse vil fungere. Vurderer alvorlig å legge inn T5-lysrør i lystoppen i stedet for de to T8-rørene jeg har nå, men det krever nok litt mer planlegging, sparing og tenking før jeg kommer så langt

L-mallene vokser og trives ser det ut som. Ungdommene har vokst seg store, og lurer på om de er nesten fullvoksne nå. Har ikke sett noen lekstendenser, men er heller ikke sikker på kjønn, så.. mulig jeg venter på "det umulige" siden jeg potensielt har to av samme kjønn.. Kjøpte også 4 stk pittesmåknøtt L340, og jeg mistet dessverre en av disse, mens de andre tre vokser fint.

De to L183`ene jeg kjøpte samtidig med L340`ene var ca. samme "pittelille" størrelsen da de kom, men disse vokser raskere, og begynner å komme i puberteten. De har barter begge to, men den ene virker å ha mer barter "oppover hodet" enn den andre, så forhåpentligvis har jeg en av hvert kjønn. Har uansett bestilt 2 stk til fra en oppdretter i Lofoten (da de to jeg hadde kjøpt og skulle fått tilsendt over sommeren dessverre døde mens eieren var på ferie). Blir spennende å se hvordan de oppfører seg når de blir flere.

Ellers har det flyttet inn noen nye corydoras i karet siden sist. Sterbaiene ligger stort sett og chiller under rota si, og er kun framme når det mates og "matmor" sitter stille som en mus nesten uten å puste.. Så siden jeg synes corydoras er utrolig flotte å se på, og dermed har lyst å faktisk se de av og til, gikk jeg til innkjøp av 4 stk corydoras aeneus ungdommer med gullstripe fra skulderen og bak. Veldig fine, utrolig søte, og mye framme og "lusker" Har fått dyrebutikken til å bestille inn flere, og tenker jeg etter hvert skal ha 10 av disse. Av de 4 jeg har nå har jeg tre hunner og en hann, og hunnene begynner å vise rognstinntendenser, mens hannen gjør som best han kan i forhold til flørting med 3 stk damer.. forhåpentligvis blir det litt mer jevn kjønnsfordeling når det kommer flere i karet

Hadde håpet at sterbaiene skulle bli litt mer tøffe med nye beboere i karet (som overhodet ikke bryr seg om at jeg ser på de ), men ser liten endring foreløpig.

Jeg var litt i tenkeboksen i forhold til å ha flere typer corydoras i samme kar, men endte altså opp med å gå for en type til. Hadde jo maange corydoras pygmaeus sammen med sterbaiene, men sommerens nedgang i forhold til vannbytter pga ferie medførte et kraftig innhugg i den bestanden.. dessverre.. så nå har jeg bare 5 stk igjen. De stimer enten med seg selv eller sammen med glødebåndstetraene, så tror de har det greit nok selv om de helst skulle vært flere. Får se om jeg ikke øker den bestanden også etter hvert
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap