Er han syk?
Har to gullfisker.. de bor i en 160l sammen med noen andre småfisker. Dett gr bra og har hatt dem sammen lenge.. Nå har ene fisken fått hvite prikker på gjellelokket og en vorte på "snuten". Det er ikke hvitprikk.. den andre fisken er rundere enn før.. ser etter tegn på lek! men nå har hannen begynt å svømme litt med nesa ned på skrå, for så at de begge får et lite "anfall" og svømmer tullerusk rundt. litt hver for seg og litt sammen. Hunnen ser frisk og normal ut bortsett fra disse små anfallene da.. men kan det virke som hannen er syk? Må få si at det er helt vanlige gullfisker og IKKE sånne med fremavlede egenskaper. en HELT vanlig gullfisk!
Postet 02.12.10 kl 21:30
Det haster litt...
noen??
Postet 02.12.10 kl 22:05
Hjeelp!
jeg vil virkelig ikke at han skal dø.. han er vel ca 14 cm, og en alldeles nydelig farge.. en fryd for øyet...
Postet 02.12.10 kl 22:37
Hvis fisken har fått mange hvite prikker nylig, og oppfører seg rart...
...da er det nok sykdom. Hvordan kan du være sikker på at det ikke er hvitprikk? Kanskje du kan ta et bilde å legge ut?
Selv har jeg aldri hatt hvitprikk, men det er sikkert noen andre her som kan gi tips om bildet. Ellers antar jeg du har lest artikkelen til Frank Angell som du finner under "Artikler"?
Ellers er de vanlige tipsene som du finner her når det gjelder sykdom at du skriver litt om hvor lenge du har hatt fiskene, om du har gjort endringer nylig, hvor ofte og hvor mye vann du bytter osv. Se i forum sykdom. Da er det lettere å få tilbakemeldinger...
Lykke til.
Selv har jeg aldri hatt hvitprikk, men det er sikkert noen andre her som kan gi tips om bildet. Ellers antar jeg du har lest artikkelen til Frank Angell som du finner under "Artikler"?
Ellers er de vanlige tipsene som du finner her når det gjelder sykdom at du skriver litt om hvor lenge du har hatt fiskene, om du har gjort endringer nylig, hvor ofte og hvor mye vann du bytter osv. Se i forum sykdom. Da er det lettere å få tilbakemeldinger...
Lykke til.
Postet 02.12.10 kl 22:50
Postet 02.12.10 kl 22:55
Postet 02.12.10 kl 23:08
God bedring - til fisken.
Får håpe det går bra.
Jeg har sett forskjellige pigmentflekker på gullfisk, og det er vel noe som vokser ut en eller annen gang under utviklingen. Men mange små prikker - jeg kjenner ikke til leksprikker på gullfisk - håper bare at du ikke har medisinert med en småguffen medisin mot en fisk som "bare ville leke"...
Kanskje det har blitt litt mye temperatursvingninger i Trondheimskulda?
Jeg har sett forskjellige pigmentflekker på gullfisk, og det er vel noe som vokser ut en eller annen gang under utviklingen. Men mange små prikker - jeg kjenner ikke til leksprikker på gullfisk - håper bare at du ikke har medisinert med en småguffen medisin mot en fisk som "bare ville leke"...
Kanskje det har blitt litt mye temperatursvingninger i Trondheimskulda?
Postet 02.12.10 kl 23:21
her er det sentralvarme i gulvet så temperaturene er stabile her inne han er i kjempeform idag!! JIPPI!! spiser og svømmer helt normalt rundt skal se det blir damfisker av dem til neste år likevel det står at hvite prikker på gjellelokkene og vorter på hodet kommer på kjønnsmodne hannfisk...
Hanner er slankere i kroppsform. Analpartiet hos hanner har en konkav form, mens hos hunner er dette partiet konvekst av utseende. I lekssesongen utvikler hannene tuberkler (små, hvite flekker på hode\ gjellelokk, må ikke forveksles med parasittangrep)
Hanner er slankere i kroppsform. Analpartiet hos hanner har en konkav form, mens hos hunner er dette partiet konvekst av utseende. I lekssesongen utvikler hannene tuberkler (små, hvite flekker på hode\ gjellelokk, må ikke forveksles med parasittangrep)
Postet 03.12.10 kl 08:55
Så fint at alt høres bra ut!
Håper du ikke har puttet oppi noe medisin som ikke er bra for fiskene da.. Hvis det er ektozon - eller akvariesalt som det kalles - så er det vel relativt harmløst. Siden det virker som om det du har sett var leksatferd håper jeg virkelig ikke at du har hatt oppi noe som kverker bakteriene i filteret...
Misunner deg sentralvarme i gulvet forresten
Misunner deg sentralvarme i gulvet forresten
Postet 03.12.10 kl 09:38
Postet 03.12.10 kl 09:41