Praktbotia - bakterie/parasitt

Hei

Kjøpte noen praktbotia for vel 1,5mnd siden. Jeg har sett en grei utvikling på de fleste av dem, men to av dem har blitt lysere i fargen og mye tynnere enn resten av gjengen. Etter å ha lest litt rundt på nettet kan det høres ut som at "skinny disease" (udefinert sykdom, ofte bakterie/parasitt) er vanlig hos botia. Det er ingen tegn til at de andre botiaene eller de andre fiskene i akvariet har fått det samme. Behandling med esha exit/2000 ga ingen resultater. (i egen tank med de 2 syke, 3 dager)

De syke fiskene er også mer "asosiale", svømmer for seg selv. De spiser, men er ikke i nærheten energinivået til de andre når det er tid for mat.

Såvidt jeg forstår er også medisinen som blir anbefalt (Levamisole eller noe) ulovlig i Norge. Finnes det noe alternativ (og effektiv) behandling av en mulig bakteriell infeksjon / parasitt?

Vannverdier: OK (0 nitritt, nitrat OK, GH3, KH2, PH7)
Akvarium: 250L / Fluval 205 & 405 + sirkulasjonspumpe
Ingen nye fisk siden mine praktbotia kom inn.

Det skal sies at jeg burde sett dette før det ble så ille, men det får bare bli noe å ta med seg videre.
Oisann! Det der var en langt fremskreden variant av skinny disease.Jeg tviler på at denne lar seg redde for å være helt ærlig. Levamisole produseres ikke lenger. Det som har vist seg effektivt er Maracyn 1 og 2, kombinert med parasittmedisiner som f.eks Flubendazole eller praziquantel. Av disse er kun Prazi tilgjengelig i Norge. De andre må importeres (desverre ulovlig).
Alright. Bestilte noe PraziPro, krysser fingrene på at de holder seg i live til det kommer. (men har mine tvil jeg og)

Hvor i Norge bor du? Jeg har prazipro liggende, du kan køpe en flaske av meg om du vil. Om du ike kan hente kan jeg sende mot forskuddsbetaling. Skal skjekke hva jeg betalte for en flaske.
Problemet er desverre antagelig at denne fisken har kraftig sekundære bakteriologiske infeksjoner. Prazipro vil kun drepe evnt parasitter. Du trenger garantert antibiotika i tillegg. Men jeg har tatt feil før, og ikke noe er bedre enn om jeg tar feil igjen. Pøs på med daglige vannbytter og masse næringsrik mat under behandlingen. Hold oss oppdatert og lykke til -
@cara79 - Har allerede kjøpt og betalt nå, men takk for tilbudet!
@Jovial - Ja, det var det da. Usikker hva jeg skal gjøre der, vil ikke risikere å importere noe som er ulovlig.
Dosert med Prazipro. Lest litt rundt, fulgte tips om å doble dose. Burde vel også gjenta behandlingen om en 3-5 dager. Krysser fingrene for at fiskene blir litt bedre iallefall.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap