Foring av maller i selskapskar

Hei

Jeg prøver å fore pandapansermallene(2-3,5cm) og ancistrusene (5-7cm) mine med tablettfor, (tabimin til cory og plecomin til ancistrus) men dvergguramiene er all over it etter et sekund og gnager i stykker tablettene og roter fælt.. hvor mye de får i seg er usikkert..

Holder det for mallene mine å spise det som lander i sanda som støv (mesteparten ville jeg tro), eller er det viktig at de får fred og ro til å sitte å gnage på en tablett aleine?

Coryene regner jeg med at det går greit for.. de ser runde og gode ut, og roter jo rundt i sanda hele tida..Disse klarer jeg også å få lurt i noen mygglarver og artemia uten at dvergguramiene finner maten først..

Ancistrusene derimot graver jo ikke noe i sanda.. Ser de til tider ligger på sanda og gnafser, men de holder seg helst på rot/planter/pumpe/glass og noe borte på squashen som alltid ligger der.. Men er jeg heldig og får algetabletten til å lande så "støvet" legger seg på rota er det plutselig en borte der og spiser det opp.. Umulig å se om dette skjer på sanda også, men mot rota er det lett å se støvet bli borte der de har vært..

Ancistrusene vokser bra så jeg regner med at det ikke er hungersnød akkurat, men om noen har noen tips eller ser noe jeg kan endre på, er konstruktiv kritikk alltid hjertelig velkommen

Det er liksom mallene som er hovedfisken i akvariet mitt så vil være sikker på at de er fornøyd med stellet

Med vennlig hilsen
Det du bør prøve med ancistrusene er å ta en skive squash eller agurk, tre på en skje slik at den synker, og så legge den i karet. Mine ancistruser elsker squash og har alltid tilgang på det. Fjern squash/agurkbiten etter maks 24 timer slik at den ikke blir råtten.

Har hørt at noen har ancistruser som elsker squash og bryr seg lite om agurk og omvendt. Mine er definitivt mest gira på squash, og squash er både billigere og holder seg mye lenger i kjøleskapet enn agurk, så jeg klager ikke jeg heller.
Takker for svar!

Har squash på en sugekopp som jeg bytter minst en gang i døgnet..Den sitter vertikalt helt nede ved sanda, men det kan jo være at det er mer skummelt for dem enn om den ligger flatt på sanda.. Tror egentlig ikke de bryr seg så mye for jeg synes ikke de er det minste sky hverken dag eller natt.. De er nå iallefall ikke noe overbegeistret for squashen, selvom de er å se der borte innimellom.. Ottoene er mer glad i den

Skal dog prøve med agurk i tillegg og se om det faller bedre i smak =)
Har du prøvd å gi malletabletter når lyse slukkes? Mallene er aktive om natten også å finner maten. Guramier blir mindre aktive!
Takk for respons

Pleier å gi tabletter etter akvarielyset er av, men det er jo fortsatt relativt lyst inni der pga lys i rommet.. Dvergguramiene har hvertfall ikke det minste problem med å finne maten da heller..

Kanskje jeg skal prøve å droppe nedi et par tabletter senere når jeg slukker lyset i stua for kvelden istedet.. Blir jo vanskelig å se hvem som eter hva da, men hvis sjangsen er større for at mallene kommer mer til prøver jeg det..

Tror egentlig ikke det er noe problem, alle fisker ser fornøyde ut, jeg er bare ute etter å se om jeg kan forbedre noe

Oppdaget nå at ottoene jeg har hatt i 3 dager har fått en fin liten kulemage, akkurat som de skal ha.. Så da må det jo være alger tilgjengelig.. (relativt nystartet akvarie så begrenset med naturlige alger).

Med vennlig hilsen
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap