Svak ny corydoras habrosus

- Hvordan fisk er det? Corydoras habrosus.
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Kjøpt en stim på 12 stk i går, jeg tror (fikk inntrykk i butikken) at de er nesten kjønnsmoden.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type) 12 corydoras sterbai, 11 kirsebærreker
- Akvarium/filterløsning? Utvendig kickstartet filter, har ikke vært renset siden det var nytt i oktober.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) Ikke målbar nitritt, målt med tetra dråpetest. Nitrat mellom 12.5 og 25 mg/l målt med tetra dråpetest. Ph i karet ca 6.5 målt med sera dråpetest. Fiskene kom fra vann med ph ca 7.5. Brukte noen timer på overgangen fra pose til akvariet. Jeg byttet to bøtter phjustert vann i 160 liters akvariet før de nye fiskene kom oppi. Bruker aquasafe. Bytter ca 4-5 bøtter i uken.
- Atferd? Fisken ligger slapt på siden og "puster", kommer seg opp igjen, ligger helt stille. Velter av selv små vannstrømninger. Ser muligens litt blek ut. To fisker var svake i går etter de var kommet ut i karet. Den ene av dem ser jeg ikke (enten ligger den og lider bak i karet eller så har den kommet seg og suser rundt med de andre), den andre ligger inntil frontglasset og har det tydelig ikke bra. Jeg fikk den ene med på kjøpet fordi den var slapp allerede i butikken. Mannen i butikken sa at den var slapp på grunn av mye reise og vannendringer, men ikke syk. De andre fiskene er i kjempeform (typisk "corydoras i nytt kar"-form) og suser rundt overalt.

Jeg får så vondt av denne fisken, men har fått inntrykk av at det eneste jeg kan gjøre er å gi den ro og se om den kommer seg. Men skal jeg mate fiskene så lenge denne fisken er i så dårlig form? Eller blir det stress for den? Den ligger akkurat der fiskene pleier å spise. Skal jeg evt mate fiskene et annet sted i karet? Er det noe mer jeg kan gjøre? Er det noen som har litt erfaring med nyinnkjøpt fisk som er slapp og dårlig?
Nå ligger den på siden og spreller for å komme seg opp igjen, men får det ikke til og blir liggende på siden/ryggen. Uff, det er helt forferdelig å se på! Jeg har mer enn en gang trodd at den var død, men plutselig beveger den på seg igjen.
Jeg håper du får svar på dette av noen mer erfarne enn meg. Etter min mening og erfaring skal ikke coryer bli slappe etter mye reising, så det kan nok hende at du har fått feil informasjon, og at de faktisk er syke. Jeg har flyttet fiskene mine ganske mange ganger uten å sett noe til dette. Hvis jeg var deg ville jeg tatt et skikkelig vannbytte, 30-50%. Les litt i sykdomsbasen om noe der kan stemme til oppførselen.
Hvordan er utseenede til den i forhold til de andre? Bartene, magen, finnene og gjellene? Puster den fortere enn de andre?
Tusen takk for svar, og du har nok rett. Den var mest sannsynlig syk. Det ble til at jeg avlivet den i går, det var så tydelig at den led der den lå. Den var blekere enn de andre og veldig mager. Finnen på ryggen så ut slik som de gjør på de andre fiskene når de ligger stille, altså lagt ned i en form for spiss. Det er også mulig den pustet tyngre enn de andre fiskene, men det er vanskelig å si da de andre fiskene ikke ligger på siden med magen/gjellene ut mot glasset, så jeg har ikke klart å se at de har pustet i det heletatt.

Jeg leste sykdomsartikkelen av Frank Angell, og ut i fra den ville jeg tenke det kan være chidolonella på grunn av det melkeaktige utseende på fargene. Men jeg er veldig usikker, da jeg ikke har erfaring med syk fisk i det heletatt. En bekymring jeg har er at det mangler en fisk i karet, dvs jeg kjøpte 12, avlivet 1 og jeg har bare klart å telle 10 siden jeg slapp dem ut. Det betyr at enten er det en sjenert luring som sitter innimellom røtter og planter, eller så er det en fisk som ligger syk/død et eller annet sted i karet.

Jeg har satt vann til lufting nå for å ta vannbytte. Men vil det være lurt å medisinere karet, eller er det greit å se det litt an? Bør jeg gå på jakt etter den savnede fisken? Det var jo to som virket svak da jeg slapp fiskene ut i karet, så sansynligheten for at det er en til som er syk er vel relativt høy.
Jeg blir bare mer og mer sikker på at flere fisker er syke. Den i midten er (slik som den jeg avlivet) hvitaktig og ryggfinnen folder seg ikke skikkelig ut når den svømmer. Det var det beste bildet jeg klarte å ta. Er det noen som har noen råd om medisinering?
Jeg skal ikke si noe om hva det kan være, men ville bare tipse om den tanken jeg sitter med etter å ha lest. Hvis fisken var nyankomne til butikken var de allerede svekket etter transporten. Å flytte dem to ganger på kort tid er nok ikke anbefalt. Tenkte bare jeg ville nevne det. Ellers håper jeg du berger de du har. Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap