Svartprikk?

Fikk for et par uker siden problemer i akvariet. Fiskene begynte å bli slappe og fikk dårligere appetitt. Jeg målte alle vannverdier og fant ikke noe galt, men skiftet likevel ut mesteparten av vannet. Dette hjalp ingenting og ting ble værre og værre.

Fiskene ble helt apatiske, sto i ro på bunnen og spiste ingenting. Jeg kunne ikke se noen andre sykdomstegn på fiskene. Jeg medisinerte med esha 2000, noe som ikke så ut til å hjelpe. Jeg mistet 6 corydoras og 3-4 palett yngel.

Men så så jeg noen merkelige svarte flekker og missfarging på mine 2 praktbotia som bor i karret og på noen av pallett ciklidene. Jeg begynte å medisinere med esha exit, og så merkbar forbedring på oppførselen til fiskene etter et par døgn.

Nå etter 6 dager med medisinering er det meste tilbake til normat, fiskene spiser godt og er ganske aktive. Men prikkene og missfargingen på praktbotiaene og noen av palettene er der fortsatt, like ille. Det er vanskelig å fotografere dem da de aldri står stille, men jeg tok opp en video som jeg synes viser det jeg ser. Denne praktbotiaen har svarte prikker over hele kroppen pluss missfarging i "ansiktet" og en mørk stripe som går bakover fra øyet. De har også endel svarte felter på finner osv. Noen som aner hva dette kan være?

VIDEO
Se videoen i 720P (HD)

Ser egentlig bare ut som mørke pigment flekker. Har fått det samme på de jeg har etter jeg begynte å tilføre spirulina i kosten deres.
Jeg tenkte på det jeg også, men de har ikke fått noe mat med spirulina i på over et år. Ikke utenom det som er i vanlig tørrfor i allefall.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap