Nybegynner, blir fort hekta. tar gjerne i mot tips om alt mulig rart :) (side 2)

Hørtes bra ut tenkte jeg skulle se om jeg ikke får skaffet med en 60 liter eller noe etter jul Men når jeg snakket om en reol med hu samboeren min fikk hu bare helt hakeslep. Men skal jo ikke bo i hybel resten av livet, må bare bli ferdig på skole først så når jeg flytter i egen leilighet / hus, da er det bare å trøkke til med reoler og kar
Flere med litersyken her...
Jeg begynte med en 26 liter som datteren min absolutt skulle ha og en Betta S hanne, 2 uker etter hadde jeg skaffet meg en 240l juwel, hadde den en stund før anskaffelsen av flere Betta S jenter som skulle gå sammen med hannen i 240 literen men det gikk ikke så bra, så da ble en 50 liter anskaffet, denne er nå blitt oppdatert med en 250 liters akvastabil som jeg klarte å bedrive lobbyvirksomhet på fruen til å få i hus...

Er så heldig å ha Dahls i Moss som en rimelig nær dyrebutikk, og er meget fornøyd med både tilbud og prisene der nede... Og er særdeles forøyd med kunnskapsnivået de besitter og man får svar på det meste man lurer på, enten det er nybegynner spm eller mer proffe spm Pluss det faktum at de ofte har en del gøye ting som ikke er så vanlige i handelen...

Mine siste anskaffelser derfra er et godt eksempel på det, Otocinclus Arnoldi (7cm ca) VF fra Uruguay, Hisonotus Sp. også VF fra Uruguay og trolig en ubeskrevet art

(skulle nesten tro jeg jobbet der men det gjør jeg altså ikke er bare meget fornøyd med dem)

Mer detaljer på profilen min..
Jøss, det hørtes veldig bra ut. Det ligger en i Porsgrunn der jeg bor som er helt ubrukelig, de som jobber det vet absolutt ingenting. Kjøpte noen fisker der og fikk sykdom i karet med en gang. Men er en til i Bamble (nabo kommunen) som jeg har hadlet i et par ganger og der har de mye bra, og gode priser (1/2 pris ut året.)
Er vel mye diskutabel kunnskap på enkelte dyrebutikker vil jeg tro ja... Der vi kjøpte det første karet vårt solgte de oss planter som ikke er akvarieplanter, fisk som blir 50cm pluss pluss osv osv...

Nei takke meg til Dahls, selv om det er en liten halvtime å kjøre dit..

Det er og en butikk i oslo jeg vil nevne uten å nevne navn på... De har mye bra fisk og trolig brukbar kunnskap, men de har et prisnivå som ikke ligner grisen (noe jeg lærte på den vanskelige måten) rot med en windeløv på til 300kr...(ikke en spesielt stor rot heller). Platy til 75kr stk osv... Dahls tar 25 tror jeg det er... Kommer heller ikke til å handle der mere... De fleste her inne vet nok hvem jeg sikter til...
Ja, det avr dyrt, kjøpte en del akvariefisk på auksjon jeg, da ble det billig, kjøpte 11 stk ancistrus (hvor en var 2 år gammel) resten yngel, 10 stk poecilia wingei guppy 2 stk scalarer og en god del planter for 400 kr.
Det var ikke en dårlig pris nei... 400 for alt det

Min siste handel av mer en 2 fisk bestod av:
25 Paracheirodon simulans (Falsk Neon tetra)
2 Otocinclus Arnoldi (Flexilis ifølge databasen her)
2 Hisonotus Sp. (Ubeskrevet? om ikke noen vet noe annet?)
og 5 Sebrasnegler, 5 rosa eplesnegler

Dette ble da den nette sum av 650kr tror jeg det var heh
Hørtes ikke dårlig ut det heller
Blir som regel alltid kjøpt mer en jeg hadde tenkt på forhånd når jeg tar turen til Moss for å si det slik... Stort sett alt jeg har i karene mine kommer derfra... og de har mye mer jeg har lyst på for å si det slik, men en leilighet på 50kvm tillater ikke allverdens antall akvarier så får vel greie meg med de 2 store jeg har nå, og evt bruke 50 literen som ynglekar eller noe, den står pr i dag under akvastabilen og samler støv :P
Hehe, da har vi samme problemet. bor i en liten hybel på noen og 40 kvm. og har bare plass til 2 kar jeg også har et på 160 og et på 130, fler er det desverre ikke plass til. Vurderer å bytte til en reol etthvert, men lider av en mild utgave av "litersyken" så vill ikke bare ha små kar heller.
akvastabilen som jeg har er meget plaseringsvennlig :P 100*50*50... så tar ikke så mye plass, juwelen er vel 120*40*55 hvis jeg ikke husker helt feil..

bilder av de på profilen min, men juwel bildene er ikke oppdaterte på en stund, har hatt mye annet å gjøre i senere tid med examener som nærmer seg osv
Jørn Henning Flåten
stable de høyda..:-)


får ikke lov av fruen til det desverre... men det positive er at hun har egentlig dilla hun og, så halshugger meg ikke om jeg kjøper fancy fisk med Thor nedi Moss.

Forøvrig er akvastabilen akkurat passe høy til datter mi på 4 år som står der til stadighet og fysisk koser med Betta S jentene, som oppsøker henne og meg til tider, fruen derimot vil de ikke vite av heh
Hehe, ja jeg begynte med et akvarium og fikk egentlig ikke lov til å ta inn flere enn det ene av samboeren min her, men fikk smisket meg til akvrium nr 2. Også er jeg også hengt opp i eksamner for tiden skal ha nr. 4 til uka. også er det deltidsjobb vedsiden av skolen, så det er jo en veldig ålreit hobby som ikke krever så mye tid
er jo også greit å kunne reise bort en ukes tid uten å måtte sette himmel og jord i bevegelse for å finne noen til å mate disse dyra våre...
Litersyken ? ja!
Jeg begynte med en 40 liter for 5-6 år siden , det gikk ikke så bra. For mye fisk i et lite akvarie. Ga opp , men begynte igjen for ca 2 år siden.
Først med en 80 liter.... så en 180 liter....
Kjøpte 2 x112 litere på aksjon i sommer. En 200 liter og nå sist en 540 Liter.....
Nå står det 4 akvarier på den lille stua mi. (200L+540L+2x112L) Det surkler og drypper overalt.... koselig syns nå jeg da. Pluss at sønnen min har en slamkryper på rommet sitt. :o))
Ja, det er båre moro, spennende og givende men ikke minst avhengighetsskapende! sto ikke noe varselskilt på akvariet.
Ancistrus! og lek.
Jeg har en god del ancistrus sp oppdrettsvariant og lurer på hvordan det er med dem og lek. jeg har 1 kanskje 2 kjønnsmodne hun fisker og jeg har 2 kjønnsmodne hanner.
Så jeg lurer på om det er noe man kan gjøre for å få dem til å leke?

Noen som har noen gode tips?
Kaldtvannsbytte + mygglarver skal vist være noe som kan trigge de til å leke.
Bytt ut en del av vannet med kaldere vann , så du får et resultat som er ca 2 grader kaldere enn det du begynte med men ikke under 23 grader. vent ca 15 min etter vannbytte og pøs på med tinte mygglarver :o)
Lykke til ..
Det skal jeg forsøke, har flyttet 1 kjønnsmoden hun fisk og 2 kjønnsmodne hanner i sammen i et kar.
Det er bedre med to hunner på en hann(eller 2 og 2) eller så kan det bli litt mye stress for henne.
:o)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap