Amanoreke

Hvor mange amano reker kan eg ha i ett 110Liters kar?

Har då 10 kuhlii, 10 neontetra, 2 ansistrus sp og 6 sort neontetra i karet.
Det kommer an på hvor mye planter du har. Ha så mange du har råd til

Det er ikke noe problem å ha ti stk eller mer, men det er jo dyrt. Andre reker (som f.eks får barn) kan du jo ha sammen med de hvis du vil. Pass på å ha rikelig med planter, så de har noe å jobbe med.
Planter er det nok av trur eg har 2 anubias og eg kjøpte en Limnophila sessiliflora som trives utrulig bra og som holder på å ta over karet.

Hadde tenkt amano reka siden den er hardfør og tåler en del og er en fin algespiser.
Neon Bebop
. Andre reker (som f.eks får barn) kan du jo ha sammen med de hvis du vil. Pass på å ha rikelig med planter, så de har noe å jobbe med.

der er reker som får unger, mende du får i handelen blir ikke mer en toppen 4cm, så får du unger med reken kan du risikere at ålane eller tetrane dine tar de, reke er en veldi protinrik godbit, de reken som legger egg som du får kjøp med er ofte ganske små. så de kan bli risikert og bli spist, kjøper du får små reker finner ikke du de igjen, og det er no litt kjedelig, de elsker og gjemme seg, og er de grønne da, så er det omtrent umulig,

skal du ha småreker la med, vi ei anbefale masse røter med javamose + andre tette planter, og litt høye planter så de får svømme imellom uten og bli tatt, og masse stein som lager huler får både ancistrusane å rekene
Kuhliål tar ikke reker. Men stor sjans for at tetraene tar dvergreker ja, store som små.
Men det er ikke noen grunn til ikke å ha noen ynglende reker med nok planter og mose oppi der får du nok snart yngel.
Legger ved noen bilder av hvordan karet er + ett av kuhliiene

som du ser på bildet er det en del planter.
skal gå til innkjøp av mose til uka.
hea
Kuhliål tar ikke reker. Men stor sjans for at tetraene tar dvergreker ja, store som små.

kuhli tar reker,de er kjøttetende ål som eter de meste den kommer over av yngel og insekter, etter personlige erfaringer så har de gått hardt på 2cm store krystallreker, rekene yngler ikke viss der er masse fisker som stresser reken,.
Amanoreke er også en dvergreke.
Som dere kan se av linken.

Sitat fra siden:
Størrelse:
opp mot 50 mm
Sitat slutt.

Men denne dvergreken får ikke unger i ferskvann. derimot slipper den larver som trenger saltvann i starten.

Og joda reker får yngel de selv om det er masse fisk i karet. Har flere kar nå med dvergreker i og får yngel på dem alle sammen, og i flere kar er det mye fisk også.
Mel
Amanoreke er også en dvergreke. [URLBLOCK1] Som dere kan se av linken. Sitat fra siden: Størrelse: opp mot 50 mm Sitat slutt. Men denne dvergreken får ikke unger i ferskvann. derimot slipper den larver som trenger saltvann i starten. Og joda reker får yngel de selv om det er masse fisk i karet. Har flere kar nå med dvergreker i og får yngel på dem alle sammen, og i flere kar er det mye fisk også.

amanoreke er en dvergreke, men med sine 5 cm er den også størren en f.eks kirsebæreke ol. de blir lett mobbet av større fisk, og kan bli veldig stresset av div tetra og ciklider, osv.. men jeg sier ikke at det ikke går ann og drette reker la med fisker, sier det er vanskligere en i et rekekar.
c-j
[QUOTE=hea]Kuhliål tar ikke reker. Men stor sjans for at tetraene tar dvergreker ja, store som små.

kuhli tar reker,de er kjøttetende ål som eter de meste den kommer over av yngel og insekter, etter personlige erfaringer så har de gått hardt på 2cm store krystallreker, rekene yngler ikke viss der er masse fisker som stresser reken,.

Tror man skal være meget uheldig om man opplever slikt.
Denne arten er jo en av dem som går igjen på fisk som man trygt kan ha med reker.

Mine enser dem ikke en gang, er vel muligens de fredligste fiskene jeg noen sinne har hatt. (Men selvsagt, kan jo ikke garantere at de aldri har tatt yngel, selv om jeg aldri har sett tendenser til slikt.) Sakurarekene mine sitter oppå dem når de spiser tabletter, samme med ancistrusene og corydorasene. Ser rimelig komisk ut når de spiser tablett og samtidig har flere reker på hodet.. hehe..

Jeg måtte dog kvitte meg med neontetra og kardinaltetra, disse gikk til angrep på selv voksne reker. Med den fiskesammensetningen jeg har nå går det helt fint med rekene, og de øker kjapt i antall også. Reker kan svømme midt mellom fiskestimene uten at noen fisk viser interesse. Tror jeg har vært i overkant heldig med fiskestimen min, danio tinwini.

Tror kanskje ikke jeg ville tatt sjansen på små dvergreker i dette akvariet, da mtp tetraene. Men går jo an å prøver selvsagt.
Det jeg så på mine sakurareker var at jeg aldri så noe til dem når jeg hadde neon og kardinaltetra. Med en gang jeg solgte den stimen så kom rekene frem, svømmte i vannet, osv. Så var ganske tydelig når de ikke trivdes grunnet farer.
så om eg fårstår dette riktig så er tetraen en agresiv fisk mot reker.

men vi har hatt en diskusjon om vi skal beholde tetraen eller bytte den ut med guppy.
hvordan er guppyen mot rekene?
Går guppy og reker bra i hope?
Rune 160L
så om eg fårstår dette riktig så er tetraen en agresiv fisk mot reker. men vi har hatt en diskusjon om vi skal beholde tetraen eller bytte den ut med guppy. hvordan er guppyen mot rekene?

Tetraene mine går godt overens med amanorekene mine, men noen kan selvsagt ha andre erfaringer på emnet (25 falsk neon, og 15 amano)
det blir innkjøp av reker til våren. samt kvitte oss med den sorte neon tetraen,
vi beholder neontetraen i første omgang og ser hvordan det går med dei og rekene ilag.
Så kommer det noen guppy til uka. håper dette skal gå bra.

I karet Blir det 10 neon, 10 kuhlii, 2 ancistrus og 6 guppy + en million yngel etter hvert
satser på 10 amano reker og 10 blue pearl reker til våren.

karet er på 110L blir dette mye?
Rune 160L
det blir innkjøp av reker til våren. samt kvitte oss med den sorte neon tetraen, vi beholder neontetraen i første omgang og ser hvordan det går med dei og rekene ilag. Så kommer det noen guppy til uka. håper dette skal gå bra. I karet Blir det 10 neon, 10 kuhlii, 2 ancistrus og 6 guppy + en million yngel etter hvert satser på 10 amano reker og 10 blue pearl reker til våren. karet er på 110L blir dette mye?

nei det blir ike så mye. men må være ops på at levendefødende karper KAN prøve og kødde med rekene, men mine ha hatt ganske god kontakt med rekene, ete litt små ung reker, men ikk jaktet spes på de.
Takk for svar.
då er nok planen i boks. gleder meg til det blir reker i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap