Gult vann og lukter

Hei.

Har kjøpt meg et lite akvarium (18l)for å ha på kontoret hjemme. Første gang jeg har akvarium. Har 3 aktive guppyer, en plante, grov grus, og en rot.

De siste to dagene har vannet blitt veldig gult. Har skiftet vann hver andre dag, uten at det har hjulpet. Har derfor gjort følgende:

Tatt fiskene ut og lagt dem i et rent kar vasket kun i vann. Tømte akvariet for vann, og vasket både grus og akvariet med vann.

Fylt opp akvariet med rent vann og ca 1/3 av det gamle. Lagt i ny plante fordi fiskene spiste av den gamle. Ga dem en ert som de spiste opp med engang. Men nå står dem rolig i ett hjørnet uten å bevege så mye på seg.

Har jeg gjort noe galt?
Det er nok rota di. Ta ut rota og kok den i noen timer. Skift vann underveis. Så skal du se det blir bra
Plussmedlem
Det kan være flere grunner til at vannet ditt blir gult.. du har vel et filter? Eller? Hvis ikke, er det ikke rart det blir gult. Men det er også slik at 18 liter er ikke mye, og passer nesten ikke til å ha fisk i. Guppy går greitlitt, men..

Også rota kan gjøre vannet gult de første dagene. Men uten et filter går det kanskje lang tid før det går over.

Anbefaler deg på det strekeste å først og fremst kjøpe et lite filter, det trenger du absolutt.

Lykke til!
Vannet har muligens blitt gult pga roten, roten vil avfarge en stund, og så vil det gi seg.
Hvor lenge har akvariet vært oppe? Vasket du filtermediene også?



Fisken bør uansett ikke tas ut av akvariet slik. Om du har lagt dem i en bøtte med annet vann, som antagelig ikke har like vannverdier/temperatur som det er i akvariet, så får de sjokk. De rekker ikke å venne seg til vannet. Samme når du putter dem tilbake igjen.

Det er også veldig stressende for dem å bli flyttet slik på. De to grunnene kan være noe av det som forklarer hvorfor fisken din er slik nå.



En annen løsning kan være at filteret ditt ikke er innkjørt, og at akvariet ditt er fyllt med giftige stoffer nå. Løsningen er i såfall å bytte rundt 30-40% vann hver dag frem til vannverdiene er bra igjen, og filteret er innkjørt.


Du har et lite akvarium, og små akvarium er mye vanskeligere å få til for nybegynnere enn det store akvarium er. Grunnen til dette er fordi vannverdiene svinger lettere i et lite akvarium, så man har rett og slett mindre sligningsrom for feil i et lite akvarium, enn i et stort.


Du finner nok ut av det, lykke til
Bare rota ja - ikke noe å bekymre seg for.
Regner med at det største problemet her ikke er gulfargen, men det han skriver om fiskene i siste linjen. Mitt innlegg var i alle fall rettet mot dette problemet.

Om fiskene etterhvert kvikner til, så er det nok bare stresset fra flyttingen som har gjort den redde.
Tusen takk for alle svar.

Rota kokes i skrivende stund. Håper det løser farge problemet.

Jeg har et filter. Jeg vasket ikke filteret, valgte å skylle det med akvarievannet. På den måten fikk jeg bort løse blader, mat og annet som satt fast utenpå.

Siste gang jeg tar ut fiskene på denne måten..det var dumt gjort

Akvariet er en uke gammel
Hei, anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859


Vær minst mulig borti filteret i starten. En fin regel for nybegynnere er at man ikke skal røre filtermaterialet før det blir redusert vanngjennomstrømning i det. Da skyller man det lett i akvarievann (slik du har gjort nå).
Om det er et problem at det kommer planterrester inn i filteret, så kan det være en ide å feste noe grov blåfiltermatte på innsuget. Da kan du bare fjerne den delen og rense den når den har blitt full i planterester.


Kan være lurt å kjøpe en nitritt dråpetest og følge med på utviklingen der.
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=37

Du vil nok få nitritt i akvariet om en stund, fordi det ikke er innkjørt skikkelig. Da er det viktig å skifte vann hver dag fremtil det har gått over, hvis ikke vil fisken dø.
Da er nitritt dråpetest gull verdt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap