Innvendig vs utvendig filter

Hei!
Enkel og greit, hva er best?
Ut ifra det jeg tror, vil jeg holde av en knapp på utvendige filteret. Men har ikke mye erfaring, og jeg lurer da på hvilken eksakte fordeler det er ved valg av utvendig filter?
Det eneste jeg kan komme på er at det ikke tar plass i akvariet i motsetning til innvendig. Noe annet?

Håper på svar,
Ken.
Utvendige har en gigantisk filterkapasitet, samenliknet med innvendig.
Stort kar, stor fisk, =utvendig pumpe.
Utvendig helt klart på grunn av god plass til biologisk filtermateriale, evt begge om du ønsker mer strøm i karet. Jeg har en innvendig og en utvendig. Den innvendige har jeg på høy gjennomstrømmningshastighet, så den får tatt unna mesteparten av den mekaniske filtreringen, og den utvendige har moderat gjennomstrømmningshastighet for best biologisk effekt.

Det eneste arberet med utvendig som jeg har opplevd er at du har slanger, koblinger og rørdeler å holde algefri, eller i det minste ikke tett av alger.. Du har jo også med utvendig filter muligheten for at en pakning eller kobling begynner å lekke og da tømmes hele akvariet utover gulvet etterhvert, men hvis man følger med skal det mye uflaks til før en slange bare hopper av/sprekker uten at det har vært noen forvarsler i form av drypping el..
Skjønner, takker for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Freddy G-Paulsen
Reklame for plussmedlemskap