Sommerfuglciklide-hann jager partneren sin mens han passer på egg

Hei. Jeg har et sommerfuglciklide-par som la egg på tirsdag (2 dager siden). Helt siden da har hannen svømt konstant over eggene og passet på dem. Den første dagen var hunnen der også, men hun fikk ikke komme for nærme. Hun fikk da "oppgaven" med å jage bort de andre fiskene som kom for nærme. Men i går og i dag så har hannen jaget henne helt vekk også. Hun får ikke komme i nærheten. Hun på sin side fortsetter å jage de andre fiskene vegg fra eggene, men tør ikke selv å komme bort til hannen.
Vi har to andre hunner som vi skal gi bort i dag. Vi hadde tre hunner i håp om at hannen skulle velge en av dem, og det gjorde han jo også.

Tror dere han kommer til å slutte å jage vekk moren når eggene er klekket? Eventuelt om det hjelper når de andre hunnene blir borte? Jeg er litt redd for at de ikke skal finne sammen igjen, på en måte.

Noen som har noen innspill?
det er ikke samme fisken, men har lest en del om palett ciklider og det viker som at slike ting kan skje.
som jeg har skjønnt så går ofte han lei av å være alenefar å tar ho'a tilbake etter noen dager.

men om det er samme greia med de typene du har og palett har jeg ingen anelse om.

håper dette kan hjelpe
Tusen takk for svar.
Det virker som du var inne på noe, for nå er de gode venner igjen. De to andre hunnene ble hentet i går, og siden har alt vært fint igjen. De bytter nå på å passe på eggene. Det er en lettelse.
Nå håper jeg bare at alle eggene snart blir til mange små wigglers
Thomas Føhr
det er ikke samme fisken, men har lest en del om palett ciklider og det viker som at slike ting kan skje. som jeg har skjønnt så går ofte han lei av å være alenefar å tar ho'a tilbake etter noen dager. men om det er samme greia med de typene du har og palett har jeg ingen anelse om. håper dette kan hjelpe

paletthunner bruker og jagen hanne til han nesten stryker med for hun vil passe på eggene yngelen, men no er begge foreldrene 50 % foreldre fordeling, så hunnen går og eter men hannen passer egg oog omvendt.

sommerfuglciklide hunnene tok jeg ut når eggene va lagt, (ikke moren) og foreldrene gikk alene i karet, de er monogame fisker, så de vil danne par og pleie yngelen i lag.

som vanligst, men fisk er uforutsigbar.

paletthunner bruker og jagen hanne til han nesten stryker med for hun vil passe på eggene yngelen, men no er begge foreldrene 50 % foreldre fordeling, så hunnen går og eter men hannen passer egg oog omvendt.

sommerfuglciklide hunnene tok jeg ut når eggene va lagt, (ikke moren) og foreldrene gikk alene i karet, de er monogame fisker, så de vil danne par og pleie yngelen i lag.

som vanligst, men fisk er uforutsigbar.

ja det er vel det som er vanlig, sier bare at jeg har lest at slik kan skje.
ja, skriver no at du har rett
Er det forresten vanlig at sommerfuglciklider flytter på eggene sine før de er klekket? Det har nemlig mine gjort.
de kan flytte eggene sine under stress, men det er ikke normalt at de gjør det, når de leker rydder de og finpusser plassen de skal ha egg på, så da er det nokke som plager de akk. der.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap