Mange kontakter kobla til 1 støpsel utak?

På det lille kotte hvor eg har pcen er det eit strømutak, og der kobla til 1 slik kontakt med 5-6 støpsler og videre derifra en til sån sak med 4-5 støpsler, hvormye kan man egentlig koble til slikt før ledningen smelter og brenner av?

Har 2 akvarium stående der og får snart 150w lys til det som skal vere over saltvannskar, så da blir det, 1 pc skjerm, 1 pc boks m 400w strømforsyning, 1 vandelig 2x18w lysarmatur, 1 150w lys til saltvannskar, 1 stk utvendig filter, 1 stk skummer, 1stk sirkulasjonspumpe, 2stk varmekolber, totalt kobla til utifra det ene strømutaket.

såg eit program på tv for ei tid sia hvor dem testa ut måter og sprenge og brenne ned hus ved og ta ibruk ting som befant seg i huset.
hvor dem da kobla ein hel del til eit og samme strømutak og satt ein knute på ene ledningen, tok ikke lange tida før ledningen begynte bli varm og dereter ta fyr.
Det finnes mange forskjellige skjøteledninger/forgrenere så generelt pleier man å si at man ikke skal skjøte videre fra en forgrener i det hele tatt.

Veldig mange forgrenere er kun 0,75mm2 og har man da 2,5mm2 og 16A kurs foran kan det bli veldig varmt i 0.75mm2'en uten at sikringen går.

Det er generelt bedre å kjøpe en forgrener med mange uttak en å koble to med færre etter hverandre, fordi sjangsen er stor for at det er større tverrsnitt på kabelen til den med mange uttak.

Problemet er ikke flere forgrenere etter hverandre, men den totale belastningen den første forgreneren må tåle.. Man kan like gjerne få det til å brenne ved å koble en 3600W vifteovn rett i en forgrener på 0.75mm2 og slå en knute på kabelen eller la den ligge i en kveil..

Det praktiske problemet rundt dette er at folk skjønner at de må følge med når de kobler til så strømkrevende utstyr, men når man har 20uttak med mobilladere og pc'er/tv'er osv så tenker man ikke alltid på at det blir mye strøm tilsammen...

Håper dette hjalp, blei litt rotete kanskje =)

Med vennlig hilsen
hehe neida forsto, takk for svar.
blir litt problematisk og få til alt på 1 sia ting står litt ifra verandre og da rekker ikke ledningene fra dem diverse tinga til 1 og samme.
men skal se om eg får lagt inn ein skjøteledning fra naborommet og inn slik at saltvannskaret er kobla på eit eget støpsel for seg selv.
Jeg ville prøvd å få tak i noen forgrenere som er merka enten 1,5mm2 eller 2,5mm2, avhengig av tverrsnitt på den kursen du bruker, så kan du forgrene til krampa tar deg uten å tenke på brannfare =) Biltema/clasohlson burde kunne ha noe sånnt.. Bare ikke lag en kjempehaug med ledninger som ikke får noe luftsirkulasjon..
oki, forgrener er det er slik med mange støpsel på?
er du brannmann eller elektriker eller noe? hehe
tverrsnitt på den kursen, va vil det sei? ukjente ord for meg hehe
Japp, det er en forgrener.

Tverrsnitt er tykkelsen på kabelen, og det skal stå i døra i sikringskapet på kursfortegnelsen.

Har bla. elektrikker utdanning ja, så det er der fagspråket henger igjen fra
Bare for å få et par begreper klart her. Du setter støpselet i stikkkontakta. Ikke kontakta i støpselet Kontakta sitter på veggen, eller løst i form av en forgrener. På enden av ledningene til akvarie- og pcutstyret ditt har du et støpsel
Clas Ohlson har en forgreiner med 10 uttak. Den koster litt, men er definitivt verdt pengene.
Får du el-sjekk i huset ditt nå så tror jeg ikke du får godkjent en eneste sånn forgrening. dette er dem blit veldig strikse på. Bak tv,n f.eks. pleier det jo å se ut som et reint hel.... hos folk og det kan være en brannfelle, samme med mye akvarieutstyr også. Greit å ha hvertfall en 4veis bak hvert akvarie.
oki men begynner få orden i sakene så tror det skal gå bra
Stine Sofie
Bare for å få et par begreper klart her. Du setter [i]støpselet[/i] i stikkkontakta. Ikke kontakta i støpselet :-) Kontakta sitter på veggen, eller løst i form av en forgrener. På enden av ledningene til akvarie- og pcutstyret ditt har du et støpsel :-)

ja hehe var det eg mente men støpsel hørtes rikti ut der og da:p
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap