Prinsessen av burundi min oppfører seg rart. hjelp fort! er han/hun syk

Hei

Min kjære igjenlevende Prinsessen av burundi har oppført seg rart den siste uka.

Hun/han har holdt seg madde for seg selv og helt mede ved bunnen og ikke nok med deg den ser ut til og prøve og kamuflere seg. altså den skifter farger etter ovgivelsene.

Er hun/han syk?
Ingen som vet noe om dette???
Ikke lett å vite, eller mene, noe når du ikke sier annet enn at den oppfører seg på en eller annen måte.

Skal man begynne å gjette da?
Har du den i Tanganyikavann og hvordan er kvaliteten på dette, er den helt alene eller mangler den bare artsfrender, spiser den, er den gammel?

Hvis du vil ha svar basert på null info, kan jeg godt gjette meg til at fisken er ensom da de trives best i grupper med flere individer av samme art, at den kanskje ikke holdes i riktige vannforhold med alt for lav GH og alt for lav pH og at den har fått en eller mange sykdommer og at den kanskje rett og slett er i ferd med å dø av alderdom.
Har bare denne ene prinsessen a burundi grunnet at resten er død en etter en her over tid.

Akvariene jeg har er selskapsakvarier. (se på profilen hva jeg har i akvariene)

Nitritt : 0
Nitrat: 20
GH: 9 maks

PH: 7-5
Det skifter veldig ettersom jeg tar regelmessige vammbytter.
(MAKS 14dager mellom vannbytter) Aller helst en gang i uka.
PH verdien starter på 7 men når vannbyttet tas er det nede i 5.
Akvariene
Jeg har et på 270l(hvit ciklide sand)
og et på 250l(rådasand)

Vannverdien er det samme i begge.
Det skjer det samme med PH verdien i begge karrene.

Har prøvd og bruke PH+ men uten held.
Fisken har ikke vært sånn så lenge.
Jeg har hatt den lenge alene faktisk helt siden i sommer en gang.
Har også latt den gå i begge akvariene for og se om den ville kvikne til i fargen(bli vanig) Men den har ikke endret fargen sin etter akvarie byttet.

Er fisken syk eller hva er galt med den.
Burde jeg avlive den?
Vet det er en slags stimfisk som liker seg i grupper.
Men siden jeg ikke klarer og holde en flokk i live over tid så har jeg bestent meg for ikke og ta inn flere av denne sorten.
Dette er en art som hører hjemme i et Tanganyikakar og ikke et "vanlig" selskapskar.
Med utgangspunkt i opplysningene om Neolamprologus brichardi i AFs fiskebase er vannverdiene du operer med langt utenfor de anbefalte verdiene for arten. KH 9-19t pH 8-9.
Plussmedlem
Jeg tror nok det er veldig viktig å passe på at når man har slike litt "spesielle" fisk som dette med litt andre krav enn andre fisk, må man passe på at man har rette forholdene.
Dette er nok som Humunuku sier, ikke en art som egner seg i selskapsakvarium.

Jeg har ikke erfaring med disse fiskene, men vil anbefale deg en ting; ikke kjøp flere slike hvis denne dør uten å ha de rette forholdene for fisken.
Takk for svar
Info til dere som jeg ikke trenger mer svar på:
Vannverdiene får jeg ikke gjort noe med. Har prøvd alt av PH+ GH salt og det som er på marked for og få endret vannet til det som er optimalt for fisken. Ikke noe virkes som lovet.

Svar meg på dette er dere snille.

Burde jeg avlive den så snart som mulig?
Enkel JA eller NEI

Og gi meg svar på hva som feiler fisken HVORFOR har den endret oppførsel og farge først nå. den har gått lenge i samme vannverdier uten problemer.
Synes ikke du skal avlive fisken bare fordi den prøver å gjemme seg (kamuflasjefarger osv) pga av mistrivsel.
Hvis den ser direkte syk ut så blir det noe annet.

Kanskje det er noen andre som vil ha den? Prøv en annonse hvis fisken er OK.

Takk for svar.

Den døde av egen maskin før i dag. Den var nok syk. Spiste ikke i går og ikke i dag heller selv om det var helge mat i dag. Mygglarver!.
B. Andresen
Takk for svar. Den døde av egen maskin før i dag. Den var nok syk. Spiste ikke i går og ikke i dag heller selv om det var helge mat i dag. Mygglarver!.

Tanganyika ciklider skal helst ikke ha mygglarver uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Tror det har noe med at mygglarver ofte kommer fra surt vann.
Hvis du vil prøve deg på Tanganyika ciklider senere en gang vil jeg anbefalle deg å bruke Malawi/Tanganyika ciklide salt og gh+. I tillegg kan det være greit å ha Kalkstein og/eller korallsand i karet.
Skywalker
Tanganyika ciklider skal helst ikke ha mygglarver uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Tror det har noe med at mygglarver ofte kommer fra surt vann. Hvis du vil prøve deg på Tanganyika ciklider senere en gang vil jeg anbefalle deg å bruke Malawi/Tanganyika ciklide salt og gh+. I tillegg kan det være greit å ha Kalkstein og/eller korallsand i karet.

Takk for tipset. skal huske på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap