Finneråte?

Kjøpte sist helg en palettciklide med litt frynsete finner. Gikk ut i fra at det kun var napping fra andre, da de var så mange i karet. Ser nå at alle corycorasene også har blitt frynsete i finnene og mindt en har mistet en hel finne. I natt døde også en liten scalare, som så veldig pjusk ut, både i finner og i allmentilstand. Regner med dette er noe som er smittsomt. Alt var bra for en uke siden.

Måtte også tømme hele karet for to dager siden (200l) da det sto skeivt. Ble da tømming av ca 75% av vannet. Kan dette være årsaken? Paletten har vært slik siden vi fikk henne..

Høres dette ut som finneråte? Hvordan skal jeg evt. behandle? Vil ikke miste fler!
Hei. Du kan kanskje prøve med
Esha 2000. Det skal ta finneråte.
har bestilt det i dag. haster det veldig? tar jo litt tid i posten osv. har prøvd å salte litt i karet, får håpe det hjelper litt.
1-1,5 promille salt i vannet vil kunne hjelpe. Det vil si at du skal ha 1-1,5 gram salt pr REELLE liter vann. Har du for eksempel et 550-liters kar, vil det si at du ca har 400 reelle liter vann i det, og da skal ha 400-750 gram salt i vannet.

Er usikker på hvor godt coryene tåler saltet, om de er mer ømfinteligere enn ancistrusmaller for eksempel? Mine ancistruser tålte fint en mengde salt jeg har nevnt ovenfor, som en pekepinne.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap