Himmel! mine scalarer har lagt egg!

Trenger litt hjelp her.
Kjøpte noen scalarer for en tid tilbake(2 mnd ca), skulle ha 10 stk, men det ble med hele 17 viste det seg.
Har hatt en liten mistanke om at det hadde blitt et par utav disse, og i dag oppdaget jeg en haug med egg på inntaket til filteret! Han og hun passer på og jager andre fisker unna.

Jeg har dem i en 660 liter, sammen med de andre 15 scalarene, 4 cory, 5 brochis, 6 sølvhai, 2 pleco og en black ghost.

Så til spm: alle eggene er hvite, er de da ubefruktet? Og kan jeg bare fjerne dem om de er døde, eller blir de spist av andre fisker om natta?
Om det mot formodning skulle bli yngel utav noen av disse eggene, hvor stor er sjansen for at de overlever i "fiskesuppekaret" mitt? Noe jeg kan gjøre for å øke sjansene til overlevelse?

Jada, jeg vet at det fins sikkert en million andre tråder på akkurat dette temaet, men om jeg bare skulle lest om det, hadde jeg jo ikke fått fortalt at det hadde blitt egg... jeg er helt fersk på akvarium, og er skikkelig stolt! Det er sikkert ikke vanskelig å få til, men små barn, store gleder.
Gratulerer med egglegging!

Om de ikke er befruktet er litt tidlig å si tror jeg. Se om noen skifter farve i morgen tidlig.
Ikke noen absolutt regel, men en observasjon er at om scalarene beskytter et område så er det noe å beskytte der.
De fleste fisk elsker kaviar og om ikke foreldrene beskytter leggeplassen lever de svært utrygt. Det besvarer vel delvis ditt neste spørsmål, det er mulig det går bra samtidig som de andre scalarene og resten av fiskene representerer en trussel og særlig på natta.

Lykke til hilsen Ola.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap