Juleferie i 2 uker.hva gjør jeg med snegle/ancistrus karet?

Hei.

Jeg har 100 liter, der det pr i dag svømmer 1 ancistrus-par og 2 mega-svære eplesnegler. I morgen reiser jeg på ferie og blir borte til 3 januar. altså 2 uker. Jeg har ikke fått tak i fiskevakt heller.

Kjøpte "feriefor" på dyrebutikken, men leser nå på baksida at det er beregnet på "tropisk fisk". det står ikke spesifikt hvilke arter som kan livnære seg på dette.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å sikre at beboerne mine har det bra til jeg kommer hjem igjen? Jeg har noe isbergsalat jeg kan legge nedi. Det later til å ikke gå i oppløsning så raskt. Kunne jeg kanskje evt la lyset stå på, og fremme litt algevekst til dyra`?

Noen som har erfaring med ferieforet`?
Ferieforet er bare bortkastet penger. Fiskene og sneglene klarer fint 2 uker uten mat hvis karet er godt innkjørt og har masse alger og annet de kan gnage på. Når du kommer hjem fra ferie så er karet renere og finere enn når du dro.

Du kan godt hive oppi ferieforet i tilfelle.
Har lest mange skrekkhistorier om feriefor, så vi dro på to ukers ferie uten å gjøre annet enn å skifte vann og slamsuge før vi dro. Som Tommy Tran sier, vi kom hjem til helt gullrene akvarier og fisk som syntes det var gøy med mat, men som ellers var i fin form. Hvis du absolutt legge igjen en matpakke for å har fred i sjelen, er en skive squash eller to bedre enn salaten tror jeg...

Husk at de har gått på diett mens du var borte, så ikke pøs på med mat før du drar, og start forsiktig når du kommer hjem. God jul!
Du kan jo evt. gi de lengre lystid enn vanlig for å øke algeveksten, men ikke la det stå på hele tiden. Til det trenger du altså en timer hvis du ikke har det
Som det blir sagt av andre..
Er ingen grunn til bekymring...
Ta et vannbytte før du drar. å for litt mat etter vannbytte.
Så kan du ta juleferie med god samvittighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap