Alvorlig syk kampfisk

Har sett denne type sykdom på kampfiskene mine tidligere, men de lever max ett døgn etter sykdommen blir synlig, til de dør.

Fisken blir innsunken, slapp, og hvit på snuten. Den blir så apatisk at jeg til og med kan ta den opp med hånden. Hva er dette for noe? Legger ved et dårlig bilde.
Kan det være munnsopp? Hadde dette på en av mine. Kan behandles med esha 2000.
Problemet er at dette sprer seg så utrolig fort...
Fra sykdommen blir synlig til de dør er på omtrent litt mindre enn ett døgn.. Har satt alle kampfiskene i karantene, og skrudd ned temp til 23 grader C.
Trodde munnsopp spredde seg litt saktere?
Og/eller en medisinsk dose salt.

Hvilken pH og hardhet har vannet, og hva fôrer du kampfisken med?
Eneste jeg kan si med sikkerhet ved dråpetester er PH, 7.
Hardheten er kun målt med teststrips, den viste 4.

Kampfiskene får det samme som resten av karet; flakfor, frosne mygglarver, artemia, tørkede mygglarver, ciklidestics, squash og agurk.
Hvis mygglarver blir liggende uspist i karet, kan det veldig fort gro sopp på dem. Samme hvis mygglarvene har vært tint og frosset igjen, eller vært utsatt for annen dårlig oppbevaring.

For noen år siden mistet jeg selv fisk på grunn av fôring med levende hvite mygglarver som ikke var gode nok. Noen av larvene var døde - og tydeligvis sopp-infiserte. Flere av kampfiskene mine døde over natta. Den feilen gjør jeg nødig igjen.
Jeg har vondt for å tro at det blir liggende igjen mygglarver da jeg har kongotetraer som har apetitten til en hest... Men kan jo ikke utelukke muligheten.
Men vil senking av temp kunne hindre soppen i å spre seg med rakettfart? Har mistet to av mine fineste kampfisker som jeg brukte i oppdrett, samt hannen min nå..
Vil nødig miste de 3 siste
Aner ikke om senking av temperatur påvirker soppen, men jeg tror det påvirker immunforsvaret til kampfisken negativt. Jeg ville heller kjørt på med masse rent vann med normal kampfisk-temperatur (husk å unngå overmetting), pluss medisin og salt hvis jeg var deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap