Oppdrett av sultan pleco l-264

Har kikket litt på disse fiskene i dyrebutikken. Synes de var sjarmerende og fin.
Sjekket med fyren i dyrebutikken om de var lett å få i lek, han visste ikke helt. Så her spør jeg dere som har hatt eller har den mallen og har erfaring med den om det er lett å få de i lek etc. Og om det fungere å ha de i selskapskar med flere andre maller?

Leporacanthicus joselimai
en av de værre L-mallene og drette. rolig fisk, passer godt i et selskapskar, men vil du prøve og drette de, må du satse på reint artkar, med masse huler og evt. samme biotop som de lever i.
Jeg synes ikke L264 bør anbefale å ha i et selskapsakvarium.

Disse mallene kan bli opp mot 15 cm store og bør behandles med forsiktighet da de har lange skarpe tenner. Leporacanthicus joselimai er likevel fredelig sammenlignet med andre Leoporacanthicus arter. Disse mallene er høyt strømelskende, har et stort oksygenbehov og karet bør inneholde mye røtter og steiner.

Denne mallen bør holdes med omhu og god viten.
Janne
Jeg synes ikke L264 bør anbefale å ha i et selskapsakvarium. Disse mallene kan bli opp mot 15 cm store og bør behandles med forsiktighet da de har lange skarpe tenner. Leporacanthicus joselimai er likevel fredelig sammenlignet med andre Leoporacanthicus arter. Disse mallene er høyt strømelskende, har et stort oksygenbehov og karet bør inneholde mye røtter og steiner. Denne mallen bør holdes med omhu og god viten.


alle fisker må holdes med omhu, dette er en rolig liten L-malle. alle L-maller krever mye oksygen og røtter. så det trodde jeg var en selvfølge.

og ikke har jeg hatt noe problem med tennene til dem heller. men som sagt alt er opp til hvert enkelt indevid. der finnes ikke et fasitsvar om hvordan fisken vil oppføre seg.

men vil du drette denne arten, vil jeg som sagt anbefale artkar. med samme biotop som de har uti det ville.
Christian K
alle L-maller krever mye oksygen og røtter.
Hvor har du det i fra?

L. joselimai passer overhodet ikke i et selskapskar av grunner nevnt over.
Eg har ingen skader på hendene eg heller, men tennene er der for det...
Hei Cristian K.

Du behøver ikke sitere når du svarer på innlegg som ligger rett over, det blir fryktelig rotete

Jeg er litt uenig med deg, og det er lov… Det har seg slik i forum at vi kan godt ha ulike meninger og erfaringer, men infoen vi meddeler må være troverdig og helst rett. Opplysningene jeg ga om denne arten kan du lese om i Back to Nature Guide til L-maller, bok av Ingo Seidel.

L264 er ingen liten malle, jeg vil si den er middels stor, og den trenger mye mer oksygenrikt vann enn mange andre arter og den skal ha veldig sterk strøm….. da mener jeg det ikke er en L-malle for selskapskar, som du anbefalte

Hvor mange har du? Hvilket fôr gir du dem? Ser i profilen din at du hverken har registrert fisk eller kar...
nei har ikke hatt tia til og registrere karene mine. og det va ikke en direkte anbefalelse å ha de i et selskapskar, skrev bare det går an og ha de i et. men som sagt de er ikke blant de største l-mallene men de er heller ikke blant de minste.
De kan fint gå i selskapskar. Jeg har selv hatt 5 stk på oppimot 10-12 cm i selskapskar med mye annen fisk. Men for mulighet for å drette de bør de nok gå alene.

At alle l-maller må ha mye strøm i karet er etter min mening veldig oppskrytt. Jeg dretter l-46 i lite strøm og har nettopp fått kull på mine l-236 i ikke altfor mye strøm. Men dette varierer selvsagt fra fisk til fisk og er absolutt ingen fasit. Men plenty av oksygen vil jeg ihvertfall anbefale på det sterkeste.

Og så det er sagt l-264 er ingen liten malle. Den ligger i midtsjiktet som nevnt her tidligere.
Bare så det er fastslått en gang for alle:
Å påstå at ALLE L-maller skal ha mye strøm i akvariet
er i beste fall en farlig generalisering!
Dette er fisker med mye større variasjon i kravene enn folk ofte er klar over.
De som er skapt for rolig vann vil slite seg ut unødvendig om strømmen blir for sterk.

Boka "Back to Nature Guide til L-maller" av Ingo Seidel som er nevnt tidligere i tråden
tar for seg en mengde L-maller og viser hva slags biotop de kommer fra
med tanke på pH, vannstrømmning/sirkulasjon, hva slags mat de må ha
og hva slags innredning de bør ha med tanke på deres naturlige biotop.

Anbefales til alle som ønsker å drive med maller!
Frode Bakken
At alle l-maller må ha mye strøm i karet er etter min mening veldig oppskrytt.

Tunderbrd
Å påstå at ALLE L-maller skal ha mye strøm i akvariet er i beste fall en farlig generalisering!

Og hvem i denne tråden påstår dette!?
Har du lest tråden, Janne? :o
Christian K skriver jo: alle L-maller krever mye oksygen og røtter.
Derfor synes jeg det var på sin plass med litt korrigerende informasjon!
Mye røtter og oksygen, ja, men hvem påstår at alle L-maller må ha mye strøm? Strøm er ikke automatisk proporsjonalt forståelig med oksygen.

Kanskje du har lest noe som ikke jeg finner?


Glem det!
Jeg bare fastslår at så ikke er tilfelle!
Som du ser er der litt forvirring ute å går ang maller, også i denne tråden.
F.eks at alle skal ha mye oksygen og tre. Ingen av delene stemmer.
Så kommer noen og sier at ikke alle maller krever mye strøm i vannet,
og jeg bare skriver under på dette.
La oss ikke lage en diskusjon ut av ingenting her, da går vi helt off-topic!
Jeg mener kun, som deg, å informere for at folk skal finne rett maller til sitt "bruk".
Janne du skriver jo høyere opp at l-264 krever mye strøm. Det er det jeg mener i mange tilfeller er nødvendig.

Det er jo ikke dermed sagt at hvis det står at en malle som trenger mye strøm ikke fint kan trives i lite strøm. Som jeg nevnte er min l-46 ett utmerket eksempel på det. Hadde 7 kull bare i fjor og har kun en mindre utvendig pumpe i karet.
Bare pass på at vannet er rent. Leporacanthicus joselimai er veldig sensitiv for nitrat og nitrit! De trenger også en del oksygen.
Ellers er det en veldig lettholdt malle.

Reker og muslinger er bra mat. Da vokser de raskt
Maller
Jeg har for nevne noen L200 L264 L183 L134 L046 og ca 20 andre typer maller og her er det mange som tror at de har ene rett på vettet. Enkelt og greit de store typene trenger selvfølge store kar og god plass og de mindre typene krever mindre plass og til å få unger på de så må man ganske enkelt simulere naturen etter beste evne etter hvilken type man skal få unger på for det er noen små detaljer som er anneledes etter hvilken type man skal avle på.
Hei, Roger. Alltid gledelig med en ny mallefantast på forum

Men hva prøver du å formidle med innlegget ditt? Har du drettet L264? I så fall hvordan lyktes du?
Maller
Jeg hadde et par jeg fikk unger på som jeg solgte og har igjen kjøpt noen som jeg skal prøve å få unger på etter vært og det gjelder og L014 hvis jeg får det til som jeg og har. Det er forskjellig info og forskjellig erfaring som kommer fra mange og jeg velge å lære av andre samt det jeg opplever og tror ikke jeg kan alt som enkelte gjør. Du lurer på hva jeg vil frem til med mitt innlegg så les den og forstå hva som står der ganske enkelt for noen diskusjon med meg for du ikke. Jeg prøver ikke å formidler noe annet enn at alle har sine egne erfaringer og info og ferdig med det.
Roger Endlesspain
Jeg hadde et par jeg fikk unger på

Er det Leporacanthicus joselimai du har drettet? I så fall; gratulerer!

Du burde ta kontakt med NAF. Da får du forhåpentligvis førstegangsoppdrett i Norge på arten. Dersom du ikke har dokumentasjon på oppdrettet er det mulig å kontakte noen av dem du solgte yngel til.
Roger Endlesspain
Du lurer på hva jeg vil frem til med mitt innlegg så les den og forstå hva som står der ganske enkelt

Problemet er vel at du skriver et eneste langt sammensurium av ord, uten punktum eller komma, så man aner ikke hvor en ting begynner og det slutter....Det er ikke de enkleste innleggene å tolke da.

Derfor antar jeg Janne spurte litt mer om hva du egentlig mente, da innleggene dine er en littegranne usammenhengende pga du ikke lager setninger.
Kan ikke påstå jeg helt skjønte hvor du ville hen med den megalange "setningen" din i forrige innlegget...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap