Merklig juwel varmekolbe problem.

Hei. Fikk ny 300W juwel varmekolbe i går.

Satt den inn i karet og alt virket kjempefint. Stilte den inn på 27 grader.
den lyste og alt var bra. Tok ut de 2 gamle kolbene.

Når jeg står opp om morgen sjekker jeg alltid tempen. Den svinger som regel 1-2 grader. Når jeg leste av tempen var den 20,5 grader!!! Har to temp målere og begge var der. Sjekket om kontakten sto i og det gjorde den.

Lyset på varmekolben var nå av. Når jeg kom borti varmekolben gikk lyset på.

Stilte den på 32 grader for og få opp tempen. Fulgte nøye med på tempen og når den hadde steget 2 grader så slukte den lyset igjen.

Skjønnte nå at noe var galt å heiv oppi de to gamle kolbene. Gikk til dyrebutikken og fikk byttet den. (Hun som jobber der er kjempe koslig btw.)

Nå har jeg oppi 3 varmekolber og nå, når tempraturen traff 25 grader skrudde den seg av igjen. Nå at det var en god del luftbobler på den.

Flyttet den nærmere den ene filterpumpe for og få "blåst" bort luften.
Den skrudde seg på igjen når jeg kom borti den.

Hvorfor skjer dette?
Jeg kan ikke ha fått to dårlige kolber?

Er de late arbeidere som må pokes litt for at de skal jobbe?

Takker for hjelp.

har hatt samme problem med en av kolbene mine. Hvilket merke det var husker jeg ikke. For den lever sine siste dager på dynga. Men den var grønn med beskyttelse rundt. Hver morgen når jeg stod opp var vannet kaldt og kolba lyste ikke. Holdt med at jeg berørte den litt, så lyste den igjen. Varmet da en stund, Men skrudde seg av igjen, å var av helt til jeg berørte den. Så lurer også på hva det kommer av. Dårlig kontakt en plass?
Men er ikke juwel kjent for og ha litt god kvalitet? jeg kan ikke ha fått to med samme feil?
Jeg har hatt tre juwel akvarier, av den "gamle" serien. Både pumper og varmekolber har fuska innen et år... Samme med lysarmaturene på to av dem. Hørt om fler som har hatt samme problemene. Mulig den nye serien er bedre, men jeg har i alle fall kjøpt mitt siste Juwel akvarium.
Noen andre som har innspill på problemet?

Hva er et godt merke på varmekolbe da?
Bimetallet i en varmekolbe gjør at den vil nok slå seg av og på selv om temperaturen på vannet er lavere enn hva du har stilt kolben på. Dette fordi kolben blir varm av sin egen oppvarming, og bimetallet på samme måte oppnår den gitte temperaturen for å slå av, lenge før akvarievannet er varmt nok. Men når den da slår av kjøles den raskt ned av vannet, og vil slå på igjen og sånn fortsetter det til temp er lik innstillt verdi.

Dermed er ikke varmekolben nødvendigvis defekt fordi om den noen ganger ikke lyser selv om vannet er for kaldt. MEN den vil aldri la vannet bli særlig kaldere enn den instillte verdien, så når vannet plutselig er 20grader så er det selvfølgelig noe galt.

Dette med at den slår av/på når du rører borti den er også helt normalt da det er en treghet i bimetallet som gjør at det gjerne slår inn/ut akkurat når du tar på det. Hadde du ikke tatt på den hadde det ikke tatt lange tida før den hadde slått inn/ut av seg selv. Dette er det samme som med gamle varmekabel thermostater. De slår ofte på/av når man trykker på lysbrytern som sitter over. Det er kun snakk om at man hjelper bimetallet med å overkomme motstanden det jobber mot med et lite mekanisk støt..
Virker som om den nye virker. Har som sagt flyttet den til pumpeutblåsningen. Må vel nesten sette på en alarm i natt for og gå å sjekke tempen. Har ikke ryddet ut de andre ennå, slik at de kan bare plugges i i natt hvis tempen synker betydelig igjen.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap