Hva slags pumpe?

Hei Folkens

Jeg har akkurat kjøpt meg et juwel trigon 190 hjørnekar. Har bare filteret som følger med originalt men jeg vil ha et utvendig filter i tillegg.

Hva skal jeg kjøpe da?

Har også et spørsmål om lys, trives fisk med lys på eller er det samme for dem om de har det mørkt eller lyst?
Grunnen til jeg spør er jo at lyset er med på å gjøre karet grønt så jeg har lyst til å koble lyset på en bevegelse føler slik at det bare lyser når folk er i rommet

Håper noen kloke akvarister har noen svar til meg
tetratec ex 700 er et filter for akvarier mellom 100 og 250 liter eller så er eheim 2224 spesial edition for akvarier inntil 250 liter, men alt kommer ann på hva slags fisk du vurderer å ha
Plussmedlem
Jeg syntes vel helt ærlig ikke det lys-prosjektet ditt var særlig lurt..

Det vil nok stresse fisken ganske mye. Dessuten trenger plantene lys for å vokse og trives, så jeg tror du bør ha lys på.

For at algene ikke skal ta overhånd, bør du ikke ha mer enn 12 timer med lys på i døgnet.

5-8 timer lys i døgnet holder lenge, så lenge du styrer unna lyskrevende planter.
Eheim og fluwal er gode alternativer.
Annbefale å kjøpe en utvendig pumpe som er dimensjonert før minst det dobbelte som akvariet. altså 190L x2.

Ang lyset. Kjøp en timer.
Så justere du den slik at lyset står på mella 8 og 10 timer i døgnet.
vårres lys i akvariet kommer på kl 16.30 å slukkes etter 8,5 timer.

grunnen til alger er før mye for å før mye lys.
og før lite filter kapasitet på pumpa.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap