Btn modul t og vannmengde

Skal montere en BTN modul T i mitt akvarie( 450 L). Dette er jo en filtermodul med ferdig montert rist. Skal bruke en Tunze Nanostraem 6055 sirkulasjonspumpe i denne modulen med blåfilter. Pumpen er variabel 1000-5000l/t. Tenkte bruke den på kun 1000L/t. da jeg har annet filtrering i tillegg.
Spørsmålet er om der er mulighet for at dette filteret kan "gå tomt" for vann og at jeg må sette inn flere rister i filteret da det er for lite med kun det ene inntaket? Takknemlig for svar og andre løsninger
MVH Morten
Jeg har også en sånn modul (eller er det en R?). Uansett: Har en "Maxi-yet" som gir 1000 L/T i den, og det skal ikke mye til før pumpen går tørr. Et blad eller en død fisk som legger seg for risten i bunnen så er det gjort. Eller hvis filtermediet ved risten går litt tett med groms. Det har jeg løst med å legge kjeramikkrør nederst så vannet sprer seg før det treffer blåfilter-terninger.
Jeg har boret 5 mm hull oppe ved vannflaten for å ta inn vann der i tillegg. Fordelen med det er at evt proteinhinne forsvinner, men ulempen er at det kommer flytende fòr i modulen også. Kanskje bedre å lage et større "hakk" med sil foran?.
Utblåset hadde jeg først et stykke nedpå, men da blåste sanden bort. Nå er det 5 cm under overflaten, og strålen lager bølger og sirkulasjon i vannflaten.

Og ha lang nok slange-ende og godt festet pumpe! Er den for kort risikerer du at slangen siger i retur og så får du skikkelig sprut rett i innerveggen på modulen, og det blir det gjerne søl av.

Modulen bør også dekkes med noe så det ikke hopper fisk oppi.

Sikkert andre måter å gjøre det på også, men dette var noen tanker i farta.
God jul
Takk for svar og julehilsen. Tror det kan være lurt å lage en liten rist " hakk" i øvre del av modulet der vannet også kan komme inn ovenfra. Laget du bare et ekstra hull på 5 mm eller lagde du flere?
MVH Morten
Jeg laget flere hull akkurat i vannoverflaten.
Har også fått forslag om å tette risten, sette pumpen nederst, og la bare overflatevann renne nedi. Dette for å unngå at den går tørr, men det har jeg ikke prøvd.
Det viktigste er nok å ikke ha for kraftig pumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap