Javamose? : )

Jeg har nå skaffet javamose til akvariet mitt, i håp om guppy-yngel! Men sliter med at det blir mye rusk fra mosen i vannet når jeg bruker slamsugeren eller rører ved den. Hva har dere gjort med deres javamose for å unngå dette? Blir jo mye rusk i filteret også..
Har også sett noen som har laget en "mosevegg" i tanken sin. Hvordan lager man dette?
Mosen tar opp skitt fra karret ,vet her hos meg at jo oftere karret gjøres rent jo renere holder mosen seg.
Mosevegg lages ved bruk av en slags netting,men der har nok andre mer erfaring enn meg.
Jeg mente at det blir mange strå av mosen som flyter rundt i karet
Mosen holder seg ikke samlet på et sted!
Ok,da misforsto jeg
Mosen er egentlig en flyktig plante som virvler rundt til den stabiliserer seg på et sted.(den vil aldri danne røtter)
Litt avhengig av vannstrømningene i karret,for er det mye strøm vil mosen fyke rundt.Er det mindre strøm,brer den seg utover.
Vent og se hvordan det vil se ut i karret hos deg,siden denne mosen er så ny hos deg så tar det litt tid før den slår seg til ro.
Vær ellers litt obs på vannverdiene,for skulle en plante ikke trives i det hele tatt og det blir mye planterusk som brytes ned vil dette bli gift for fiskene uten regelmessige vannbytter
Jeg har lagt all mosen i en sånn tynn strømpebukse, av noe slag, og laget masse små hull i den, i håp om at det skal likne en moseball når det får vokst litt!
Tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap