Oscar og jack dempsey foring

hvordan bør man fore oscarer på 17 cm og jack dempseyer på 13cm?
Hei
Eg kan ikkje noe om dei fiskene du spør om, men eg kan ikkje unngå å legge merke til att du har spurt i to ulike tråder.
Min erfaring fra dette forumet er att det ikkje er nødvendig, for brukerne her inne er flinke å svare om dei kan være til hjelp. Uavhengi av hvilke undeforum du bruker.
Du kan jo prøve å sjå i fiskebasen om der står noe om hvordan du kan mate fisken din.
Hei, Christoffer.
Først av alt ha jeg slett de to andre trådene med samme spørsmål. Ikke start flere like tråder, prøv heller å bumpe dem.

Som du sikker har forstått har du et alt for lite akvarie til så store fisker. Både de oscar, pleco og jack dempsey'ene du har, er ungfisk og skal bli mye større. Dette er fisk som trenger mye proteiner og gjerne fôr flere ganger for dagen. Varier mellom tørrfôr og våtfôr som fiskebiter, reker osv. Meitemark er også et godt fôr.

Dette gir deg selvfølge store problemer med å holde en god vannkvalitet, da mye fôr inn gir selvfølgelig mye avfallstoffer ut i vannet.

Avfallstoffer i vannet belaster filtret ditt veldig mye, slik at du trenger et meget stort filer som er meget godt innkjørt. Her vil jeg anbefale f eks Fluval FX5, Eheim 2260 ol. Har du ikke dette vil du få oppblomstring av infusorier, alger og andre mikroorganismer. Dette betyr at hvis du ikke er flink med vannbytte vil du få missfaringer av vannet og en opphopning av ammoniakk / ammonium, nitritt og nitrat.

jeg har 2 pumper i akvariet mitt: en tetratec ex 1200 og en tetratec in 1000 og jeg vet at det er fisk som trenger mye plass derfor skal jeg skaffe meg et 540-720 liters kar til neste år

Takker for alle svar
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap