Kan fisk bli ensome?

Jeg fikk et eureka for en time siden. Er fiskene mine ensome?
Jeg har 5 kardinaltetra (som tilsynelatende ser ut til å ha det bra), 1 platy (som henger med huet og er trist det meste av tiden) og 2 molly (som også ser litt triste ut) og en ancistrus (som oppfører seg som en malle skal: har masse mat og ingen problemer).
De har lenge vært 'syke' men jeg har ikke funnet noen sykdom. Den svarte mollyen har jeg har i over to år, den var så livlig da jeg fikk den at det nesten var irriterende fordi han fløy over hele karet, men i det siste året har han hengt mye i vannoverflaten, som de andre levendeføderne, og virker så trist. De spiser som de skal og virker ikke syke ellers, de har i allefall ikke død. Når jeg mater virker de glade, jeg rotet nettopp rundt i karet for å flytte på noen planter og de virket kvikke og glade da, for da skjer jo noe.

Kan det være at de rett og slett er ensome? Stakkar platyen er det jo bare en igjen av. Men nå hadde jeg i grunn ikke tenkt til å skaffe flere av denne typen fisk, tenkte å få meg boliviansk sommerfuglciklide. Passer alle disse artene i det hele tatt sammen?
Burde jeg skaffe flere levendefødere?

(Ps. ph er over 7, skal bytte til sand så da går ph ned, ingen nitritt)
:-)
En tanke du sikkert ikke er alene om. Noen pleier om sine vannvenner med stooor omsorg, mens andre gjør ikke det greia må vel være at man gjør så godt man kan,med den kunnskapen man har
Jeg kan se på malawiene at de er tryggere når de er flere sammen.
De kan krangle og slåss med hverandre, men er det noe som skremmer dem så søker de gjerne sammen.
Kan også se at fisk som er alene blir stresset og mister fargene sine.
Så "ensom" er kanskje ikke det rette ordet, men heller utrygg eller mistilpasset.
Godt sagt, utrygg kan være det rette....
Kardinaltetraene, som jeg fant ut var 6 og ikke 5 sånn forresten, ser jo ut til å trives. De ser trygge ut, de svømmer sjeldent i stim om ikke jeg kommer bort til dem.
Har funnet ut at jeg vil ha 4 flere kardinaltetra og rett og slett noen flere fine black molly. Platy vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med, for jeg har virkelig ikke lyst på flere platy, men kanskje han kvikker opp når det kommer flere fisker i karet - uansett type? Dessuten skal jeg bytte fra grus til sand, slik at jeg kan ha boliviansk sommerfuglciklide Håper disse artene går sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap