Dverggurami paret mitt vil ikke spise syk?

Jeg har hatt en hann og en hunn dverggurami nå i ca tre-fire uker.
Her i forrige uke la jeg merke til at de ikke var interessert i maten jeg gav de. Hunnen lå nesten på siden og "svevde" bare i vannet. Hannen var like slapp. Når de kom inn i akvariet hadde jeg en ancistrus og to honningguramier fra før. Hannen krevde snart sin plass og har heletiden vært "sjefen" oppi der. Sikkert fordi han er størst. :p
Jeg har sjekket både nitrit og nitrat, samt ph og gh. Phen var litt høy om torsdagen i forrige uke, så jeg har tatt et par vannbytter siden da. Hatt i bakterie tabletter etterpå. Ph viser nå mellom 7,5-8, samme som den gjorde i forrige uke. Vi har ikke noe galt med Ph'en i vannet her jeg bor, og skjønner ikke hvorfor den blir så høy. Jeg har målt den og da ligger den på ca 4 et eller annet... Hva kan fremkalle høy ph?
Så tilbake til at de er slappe og ikke spiser. Hunn dvergguramien har kvikknet litt til. Hun svæmmer rundt og prøvesmaker på mat som hun spytter ut igjen. Hannen hannen svømmer litt mer, men spiser ikke. Måtte foteta en del vannbytter for å få bukt med nitrit. Akvariet er forresten ikke mer enn 1,5 mnd gammelt og jeg er nybegynner... Kan de ha blitt stresset av en eller annen grunn?? De vil ikke spise larver heller. Jeg har ikke flyteplanter, har et lite akvarium på 25 liter.
Kan ikkje svare deg på så mye men Dvergguramien trenger minimum 60L men det er ett minimum og den trenger en Ph på 6.5 - 7.5
Eg hadde nok kjøpt ett større akvarium til guramien hadde eg vert deg.
du kan no lese litt om dvergguramien her http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5190
Ja, det kan jo hende. Men det var faktisk butikken som sa jeg kunne ha de oppi... Noen andre som har noen idé?
Jeg kan jo også legge til at hunnen har spist litt larver og svømmer også mer idag enn igår...
Inaktiv bruker
gå til butikken å klag på dårlig anbefaling av fisk til ditt kar. hvis du opplyste om hvor manger liters kar du har!
Hege Myhre
Men det var faktisk butikken som sa jeg kunne ha de oppi...

Selvfølgelig sa butikken det, penger i det der " å sei at fisken passer i en liten bolle= fisken dauer og vi kjøper ny.(vi er for lett lurte desverre)
Hege du er ikke den første og blir garrantert ikke den siste som får høre dei orda der.
Selv starta eg med en liten bolle på 8,5liter der det gikk ei lita gruppe med tetraer 7stk.
Leste meg fort fram her inne at det var på tide å innvistere i større kar.
jo større kar du har jo lettere er det å holde vannverdiene stabile.

Man er kanskje lettlurt som nybegynner hvertfall... Har lyst på større, men har ikke penger til det nå dessverre. Det er jo synd at han som jeg fikk tipset av som sa at jeg kunne ha de, for han sa selv at han hadde akvarier i hele kjelleren. De kunne ha blitt stresset etter all vannbytte og for høy Ph ble det også sagt. Den ligger på nesten 8... Han nevne at jeg kunne prøve å senke Phen, men den krukka kostet jo 2-300 kr! Kan man senke Phen med andre metoder? Vil jo prøve å gjøre alt en kan gjøre...
Jeg har dvergguramier og stortrives i ph 7.5 så jeg tror ikke du skal legge det som grunn.
Ettersom du skriver har du foretatt vannbytter grunnet for høy nitritt så svaret ditt ligger kanskje mere der..?
Skal du først begynne å senke ph'en må du konsekvent holde den nede på samme nivå. Ikke kjøp dyre remedier i butikken, sjekk heller annonsene her inne. Mange bruker eikeblader til senking.

Edit: Kanskje du skal sette større akvarie øverst på prioriteringslista.. Er nok dessverre altfor lite det du har til guramier. Siden du i tillegg har to typer gurami, hadde det vært lurt å skaffe et på minimum 100l. Igjen, sjekk rubrikkene her inne, kan hende du kommer over noe billig. Og finn.no har mye.
Guramiene spiser begge to idag, men finnene til hannen er fortsatt klemt sammen. Bra at de spiser iallefall! Er litt synd å kjøpe nytt når typen brukte alle pengene sine på å kjøpe den jeg har nå i bursdagsgave, bare for en mnd siden... Men jeg har sett på nye, vi får se. Takker for alle kommentarene... Skriver vel igjen om det skulle være noe mer .D
Idag observerte jeg hull eller sår på hunnguramiens venstre flanke bak finnene. Hun har hatt hvit bæsj, samme har hannen. Hunnen hadde vanlig bæsj her i går var det vel, men idag byttet jeg vann og så at hun var skadet!. Honningguramien var også litt pågående på såret. Har tatt henne ut i en provosorisk løsning... Hjelp! Noen råd??
Har hatt vannbytter og en akvarist anbefalte baktopur direkt til hun med åpene sår. Etter å ha lest litt mer kan det jo hende at de har forstoppelse eller Bukvannsott? De har nemlig hvit avføring, trådaktig. Noen ganger vanlig farge på avføringen i mellom hvite tråder. Mørkere farge enn de hadde når jeg fikk de på ryggpartiet. Hunnen bulet jo opp før hun fikk sår. Vet ikke om honningguramiene har spist på dverggurami hunnen eller hva som har skjedd. Hull er det, hun er slapp og jeg føler at håpet er ute med henne, selv om såret ser ut til å ha grodd litt.
Jeg bytter vann hver uke og verdiene mine var fine helt til nå hvor jeg medisinerer de for å være på den sikre siden...
Får legge til at hannen har også sånn avføring, men ikke honningguramiene, de oppleves som friske og raske og jager hverandre og ser ikke ut til å være berørt..
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap