Nybegynner med syk (?) platy

Vi har da akkurat kjøpt inn akvarie. Det er et 125 l, som vi puttet fisk i mandag 20. Desember. (Vi fikk hjelp til å måle verdiene i karet da, og de skulle være ok. Husker ikke annet enn PH-verdien som jeg mener lå på 7.)

Da puttet vi nedi:
2 kyssefisker
3 algespisere (husker desverre ikke navnet på de)
10 kobbertetra

Jeg er helt grønn på området og har stolt på dyrebutikken. (Etter å ha lest litt så skjønner jeg at det ikke var det lureste.)

23. Desmber fylte vi på i akvariet med
10 Platy
3 Praktbotia (tror det var det de hette)

Vi har ikke målesett her hjemme nå, så jeg har ikke fått målt verdiene i dag. Vi har vasket det øverste filteret 1 gang, ellers ingen rens/vask/bytte av vann i karet.

Temperaturen ligger på 25 grader.

Alle fiskene oppfører seg helt likt og tilsynelatende normalt. Det er kun kyssefisken som jager hverandre og kjemper om "hus", slik som jeg ser det. Edit: Den syke (?) fisken ser ut til å holde seg i toppen av karet, men spiser normalt.

Jeg vet ikke hvilket kjønn fiskene er, da mannen i dyrebutikken plukket de ut til meg. Jeg trodde flere av Platyene var drektig da jeg fikk de, men de er nok bare fullstappet i mat. De bæsjer (i mine øyne) enorme mengder!

Jeg fôrer de med Tetra Pro 2 ganger daglig (har trappet ned fra 3 ganger daglig som jeg fikk beskjed om i dyrebutikken)
Bunnspiserene får tabletter.

Det kan se ut som den mangler skjell?

Har forøvrig snakket med dyrebutikken før i dag, og de sa jeg kunne komme inn med vann og få testet hos de, og bytte ut de fiskene som er rammet.

Burde jeg vente med å putte flere fisker nedi karet da?

De to kyssefiskene jeg har, der jager den ene den andre ganske mye. Burde jeg da ta ut en av de?
Nå i kveld er det ganske tydelig at det er sopp som har rammet fisken. Så nå må jeg bare prøve å lese meg frem til behandling.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Selstad
Reklame for plussmedlemskap