Kjønn på sajica ciklider

Hei.

Jeg har 3 (forsholdsvis) voksne Sajica Ciklider. Minst 2 av dem må være kjønnsmodne ettersom de har begynt å legge egg. De to største har passet på både egg og yngel, men jeg synes de begge ser ut som hanner. Har lest at hannen kan jage hunnen vekk når han passer på, og den minste av de 3 jeg har blir ofte jaget av de to andre.

Kan noen her hjelpe meg å avgjøre kjønnene?

bilde 1 og 3 hun
bilde 2 han

tror eg =)
katie_Discus&L200
bilde 1 og 3 hun bilde 2 han tror eg =)


Tusen takk for svar.
Hvordan ser du forskjell?
Synes 2 og 3 ser rimelig like ut utenom fargene (som forøvrig skifter når de har egg og yngel). Kanskje vanskelig å se ut fra bildene, men 2 og 3 er omtrent like store. 1'en har jeg også gått ut i fra er en hunn. Denne er mye mindre enn de to andre.
ser forskjell på at hunnene skal ha rundere finner og ha oransje\gul farge på finnene, mens hannen din ser veldig maskulin ut, har spisse finner og lillaaktig farge på finnene =)

disse ciklidene er pardannenede, og det er ikke vits i å ha mer en en hun og en han, har du en hun eller han til overs vil den bli jaget MYE.

når de har yngel blir de somregel helt svarte.
de legger egg i huler tror eg, hadde et par som både la egg i hule, og under og på siden av røttene.
Ok. Den store med gule finner har også spiss, lang ryggfinne. Lenger enn den med lillaaktig farge. De har allerede lagt egg 2 ganger hos meg. Begge ganger i den samme hulen. (Har laget flere huler til de) I første omgang overlevde én. Den svømmer rundt og er ca 1 cm lang nå. I andre omgang ser det ut som det ikke er noen overlevende, men det trodde jeg jo første gangen også før jeg plutselig fikk øye på den lille når den hadde blitt større. Så er lov å håpe at det er flere.

Skal anskaffe meg større akvarium nå etter nyttår. Da kan jeg la den som blir jaget være igjen i det jeg har nå, så slipper den bli jaget så mye.

Igjen tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap