Kinesisk algespiser

Jeg har 2 Kinesiske algespisere som jeg har på en slags oppforing i et 45 Liters akvarium. Disse er ca 4cm lange og går sammen med mange forskjellige tetra og et lekspar med platy.

Når de blir større vil jeg flytte dem til et 230 liters karr med 2 kyssegurami, 2 papegøyeciklider, 2 scalarer, 2 sebra ciklider og en malle ( usikker på hva slags art men den ligner litt på L199 tror jeg ).

Jeg har lest litt om algespiserne, og det står at de ikke burde være med guramier. men jeg lurer på om de kan gå med Kysseguramier.

Jeg blir glad om jeg får litt hjelp her. MVH Carl
Disse algespiserene burde ikke holdes i akvarier hvor det er fisker som har store flater dem kan suge seg fast på.
Gurami er gurami, kyssegurami er intet untak. Problemet ligger i at kinesere er gretne fisk, som kan finne på å plage det meste annet av fisk du har. De suger seg fast i sidene på andre fisk, ikek bare guramier, men alt som er litt tregere enn dem, fordi dette lille laget med slim/bakterier ++ smaker godt og er næringsrikt.
Har du posthornsnegler eller andre snegler som ikke har dette harde lokket til å ha foran åpningen i skjellet så er de også utsatt, min algespiser elsket å suge posthorn ut av sneglehusene.

Man kan si mye rart om kinesiske algespisere, bl.a. er de fantastiske algespisere (selv om noen sier de blir mindre flittige når de blir eldre), men alle jeg vet om som har hatt fisken i lengre tid hater fisken og ønsker alle av den langt vekk.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap