- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Noen ancistrus-spørsmål
Noen ancistrus-spørsmål
Har to ancistruser (vanlig oppdrettsvariant), har hatt dem i en eller halvannen måned tenker jeg. De var omtrent 2,5 - 3 cm lange da jeg fikk dem. Nå er de dobbelt så store. Hvor store er de når man kan se hvilket kjønn de har? Den ene jeg har er litt større enn den andre og er tydeligvis sjefen av de to, men begge kan jo være hunner eller hanner. Det hadde vært morsomt om de kunne bli et par selvom jeg ikke har noen direkte planer om å drive oppdrett.
Et annet spørsmål om disse: må de ha huler for å trives? Jeg har mye hulrom innunder trerøtter og steiner men ingen direkte huler.
De får grønne algetabletter som inneholder spirulinaalger, så får de squash og agurk og brokkolistilk. Hva annet kan jeg gi for at de skal få et så variert kosthold som mulig?
Et annet spørsmål om disse: må de ha huler for å trives? Jeg har mye hulrom innunder trerøtter og steiner men ingen direkte huler.
De får grønne algetabletter som inneholder spirulinaalger, så får de squash og agurk og brokkolistilk. Hva annet kan jeg gi for at de skal få et så variert kosthold som mulig?
Postet 30.12.10 kl 16:02
Når de blir rundt 6-7 cm begynner det å vokse "barter" på snuta og hodet til hannene. Det er den greieste måten å skille kjønn på. De MÅ ikke ha huler for å trives, men det er en stor fordel, spesielt for hannene. Hulrom innunder røtter og steiner fungerer nok bra det.
Selv forer jeg med tabletter og squash. De er også veldig glade i røde mygglarver av og til.
Selv forer jeg med tabletter og squash. De er også veldig glade i røde mygglarver av og til.
Postet 30.12.10 kl 16:15
Endret: 30.12.10 kl 16:15
Postet 30.12.10 kl 16:54
Har sett foredrag om slike huler for maller i elver.
Når vanstanden synker så kommer det tilsyne masse runde huler i noe som ser ut som hvit kalkstein,der mallene yngler .Dette var det hulesystem naturen hadde å tilby i den elva,og du har rett at det er ikke firkantete huler der ute.
Pr dags dato har jeg ikke fått yngler uten bruk av huler,unntatt en trerot jeg har som er helt hol og fungerer flott som en lekshule med tett ende og vegger .
Høres ut som om de får variert og fin kost hos deg
Når vanstanden synker så kommer det tilsyne masse runde huler i noe som ser ut som hvit kalkstein,der mallene yngler .Dette var det hulesystem naturen hadde å tilby i den elva,og du har rett at det er ikke firkantete huler der ute.
Pr dags dato har jeg ikke fått yngler uten bruk av huler,unntatt en trerot jeg har som er helt hol og fungerer flott som en lekshule med tett ende og vegger .
Høres ut som om de får variert og fin kost hos deg
Postet 31.12.10 kl 00:29
Mine Ancistrus forer jeg med 2 tablimin tablett og 2 wafer mix tablett hver dag.
Jeg har 7 ancistrus.
Itilleg gir jeg squash og agurk 2 ganger i uken og oksehjerte en gang i uken.
Det holder helt fint med den maten du gir, men du kan prøve med oksehjerte. De selger det i dyrebutikken for fisk.
Mvh Emil
Jeg har 7 ancistrus.
Itilleg gir jeg squash og agurk 2 ganger i uken og oksehjerte en gang i uken.
Det holder helt fint med den maten du gir, men du kan prøve med oksehjerte. De selger det i dyrebutikken for fisk.
Mvh Emil
Postet 02.01.11 kl 06:46
Nå har jeg sett godt etter på begge to og det ser ut som de får barter.... begge to
Tenkte nok de ville være av samme kjønn, siden de så ut til å være konkurrenter. Da får jeg vel skaffe dame da. Vil det være lurt å få tak i to damer, en til dem hver? De har 400L å boltre seg på så det blir ikke trangt tror jeg. Men er egentlig ikke så interessert i yngel, det er mer det at de har det bra og trives jeg er opptatt av.
At de ikke kun er vegitarianere syns lett når de suger og gomler på de sneglene jeg er så heldig å fange og knuse når de kommer langt nok opp på glasset!
Tenkte nok de ville være av samme kjønn, siden de så ut til å være konkurrenter. Da får jeg vel skaffe dame da. Vil det være lurt å få tak i to damer, en til dem hver? De har 400L å boltre seg på så det blir ikke trangt tror jeg. Men er egentlig ikke så interessert i yngel, det er mer det at de har det bra og trives jeg er opptatt av.
At de ikke kun er vegitarianere syns lett når de suger og gomler på de sneglene jeg er så heldig å fange og knuse når de kommer langt nok opp på glasset!
Postet 02.01.11 kl 19:13
Det hender at også damene får litt barter.
Det er letter og se kjønnet 100% sikkert når hannene r nærmere ca 1,5 år og har såpass med barter at de ligger som en Y form over neseryggen.
Jeg ville ikke ha kjøpt inn damer dersom du ikke en av di du har er det fra før. siden denne ancistrus arten er kjempe villig til og yngle så snart dem er kjønnsmodne.
Jeg har fått kull på kull her det siste halve året. vel ikke alle overlever men det blir fort fult likevel.
Har hele 17 unger som jeg sikker ender med og måtte gi gratis bort til dyrebutikken.
Det er letter og se kjønnet 100% sikkert når hannene r nærmere ca 1,5 år og har såpass med barter at de ligger som en Y form over neseryggen.
Jeg ville ikke ha kjøpt inn damer dersom du ikke en av di du har er det fra før. siden denne ancistrus arten er kjempe villig til og yngle så snart dem er kjønnsmodne.
Jeg har fått kull på kull her det siste halve året. vel ikke alle overlever men det blir fort fult likevel.
Har hele 17 unger som jeg sikker ender med og måtte gi gratis bort til dyrebutikken.
Postet 02.01.11 kl 19:26
Postet 02.01.11 kl 19:49
Postet 06.01.11 kl 23:14
Postet 07.01.11 kl 17:38
Dessverre sant, men det må bare vi menn lære oss å leve med...B. AndresenDet hender at også damene får litt barter.
Ancistrus er ikke avhengige av kunstige huler, men uansett innredning er det skiferhulene mine som er populære. Så for meg virker det helt klart som det unaturlige faller best i smak
Eg kjøpte for noen år siden 10 stk. Ancistrus sp. "L144". Alle var søsken. Den ene hannen vokste utrolig mye raskere enn de andre. Faktisk var den lenge omtrent dobbelt så stor som de 9 andre. Det som var ekstra interessant var at den nesten ikke hadde barter, slik at eg lurte på om det kunne være en hunn.
I dag er fremdeles denne fisken mye større enn sine søsken (eg har ikke målt den ennå), og bartene har etterhvert kommet i siget
Postet 09.01.11 kl 01:42
hvor stort akvarium har du disse acistriusene?
tenker selv på å anskaffe disse rundt ca 10-12 yngel og lurer på hvor stort akvarie jg må ha da, vil egentlig helst ha så lite som mulig, tenker vel max 110 liter, eller blir det for lite?
skal kun ha denne typen fisk opg vil innrede deretter, med masse huler ,røtter osv..
målet er jo å få de til å trives så mye som mulig så forhåpentligvis blir det noen yngel også etterhvert.. har et 23 liter som jeg kan ha yngel i til de blir store nok..
tar gjerne mot alle tips og råd jeg kan få..
tenker selv på å anskaffe disse rundt ca 10-12 yngel og lurer på hvor stort akvarie jg må ha da, vil egentlig helst ha så lite som mulig, tenker vel max 110 liter, eller blir det for lite?
skal kun ha denne typen fisk opg vil innrede deretter, med masse huler ,røtter osv..
målet er jo å få de til å trives så mye som mulig så forhåpentligvis blir det noen yngel også etterhvert.. har et 23 liter som jeg kan ha yngel i til de blir store nok..
tar gjerne mot alle tips og råd jeg kan få..
Postet 24.02.11 kl 01:34