Pumpe uten strøm / filter uten sirkulasjon

Har skjønt at man ikke bør ha pumpa av for lenge, da filterbakteriene trenger sirkulasjon for å overleve. Men hvor lenge kan filteret klare seg uten sirkulasjon?

Snakker vi minutter, timer, eller dager?

For min egen del gjelder det ved vannskifte. Inntaket på pumpa er såpass høyt at jeg velger å skru den av når jeg skifter vann. Så langt seg dette ut til å gå helt fint.
Vi snakker timer, men vet ikke hvor mange.
Ok.. Så minst 1 time.. Eller..?

Litt kjekt å vite hvor lang tid man har til eventuelle krumspring i karet.
Ja, en time vil jeg tro går helt fint, så lenge filteret er under vann.

Hadde strømmen vært av 5-6 timer derimot, da hadde jeg nok skylt filteret lett før jeg startet pumpen.
Hvorfor skylle? Ville bakteriene overlevd så lenge?
Det med hvor lenge bakteriene overlever er litt variabelt, jeg antar det er fordi bakteriekoloniene i forskjellige filtere kan inneholde litt ulike arter. Noen forteller at de ikke fikk noen problemer etter 12 timer uten strøm, andre får katastrofe etter 1 liten time.

Er filteret uten strøm lenge så ville jeg passet på å målt for ammoniakk og nitritt i dagene etterpå, i tilfelle bakteriekolonien har dødd/blir formisket. Være gjerne litt forsiktig med foringen også, slik at det ikek blir så mye avfallsstoffer som filteret må ta unna. Jo lengre filteret har vært av jo viktigere er det å være på vakt. Skylle ville jeg unngått, siden du da også vil tynne ut eventuelle overlevende bakterier. Viser det seg at filteret er helt dødt så kan det kanskje være greit å skylle det for å få vekk unødig grums, men det er ikke noen større krise om du lar være, så sant ikke pumpa virker tett og uansett kunen trengt en rens.

Selv lar jeg pumpa gå mens jeg tømmer vann ved vannbytte, men skrur den av etterhvert som fallet blir for stort eller jeg er redd den vil suge luft istedet for vann. Så suller jeg gjerne rundt en 30-45 min med litt luking og stell i tillegg til å fylle vann, før pumpa kommer på. Men jeg har også opplevd strømbrudd i 4 timer uten antydninger til problemer etterpå, så jeg er ikke veldig bekymret for at mitt filter ikke skal tåle brasene, men det er som sagt ganske individuelt.
Ok.. Behøver mao ikke å stresse livet av meg..

Men du kommer inn på strømstans.. Noen her inne som har tatt forhåndregler mot det? DIY batteribackup, UPS, tredemølle/ergometersykkel med dynamo, atomreaktor? Kommer på mange muligheter, men hva har dere drevne der ute?
Ingenting :-/ koster peng vettu. Så strømstans sammen med knuste akvarier står høyt på listen over mareritt jeg våkner av om natten. Jeg var bortreist nå i jula, og min største bekymring var om størmmen gikk i Trondheim mens det var så kaldt, for da ville temperaturen synke raskt. Frossen fisk.... *grøsse*
Har hatt et par 4-timers strømbrudd, første gang i sommer med et nokså nystartet Juwel med innvendig filter. Den gang øste jeg et par liter vann over svampene en gang i timen omtrent, og det gikk bra. Siste strømbrudd for noen uker siden varte like lenge, da lot jeg overrislingen være fordi jeg er glemsk og stolte på at karet var stablit nok, og angret på det. Utslag på nitritt og mange bøtter vann...

Et stort utvendig filter har klart brasene begge ganger, men nå har en erfaren akvarist tipset meg om å legge utblåset over i en bøtte en gang i mellom, da vil det bli gjennomstrømming. Et lite innvendig filter i en 54-liter har klart seg helt fint begge ganger, mens et karantenekar med bar bunn måtte restartes.

Om du ble noe mer bumpete av dette vet jeg ikke, kortversjonen er vel at det ikke er så godt å vite hva karene tåler, og at litt manuell gjennomstrømming for sikkerthets skyld kan redde bakteriene :o)
Enig med både siande og Linda&Ove her. Har glemt å sette på filteret (utvendig!)etter foring mer enn en gang (blir gammel!) og ikke kommet på det før langt på neste dag, 12 - 15 timer. Har ikke hatt problemer med dette, men skyll gjerne gjennom filteret ved aå la det renne en bøtte full fra utløpsslangen før du hekter den på plass igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© MalawiThomas
Reklame for plussmedlemskap