Neontetrasyke?

Hei!
Postet i "tetra-forumet" , men har ikke fått noe svar... noen som kan hjelpe? Er dette neontetrasyke?

Opprinnelig tråd m/bilder
Jeg kan ikke konstantere det, men de ligner veldig på mine neontetra som tidligere fikk konstantert neontetrasyken. Mine levde i 2 år etter jeg fikk dem, selv om de hadde disse defektene
Takk for svar, selv om det ikke var det jeg ØNSKET meg, så var det det jeg kanskje fryktet...

Har lest litt forskjellig om smittefare og slikt, og tenker vel at om det er neontetrasyken, så må jeg ta ut de syke individene (eller alle???) og kanskje behandle akvariet med noe?

Har to perlegurami, en corydoras panda og en sugemalle oppi der også... er det noen fare for smitte til disse?
Faktisk så hadde jeg bare 5 stk tetraer i en flokk på 40 som hadde syken. I løpet av de to årene døde det litt til og fra, men jeg telte aldri fler en disse 5 som hadde syken.
Om det kan smitte til andre fisk har jeg liten erfaring med..
Jeg tror ikke det er noensyke de har,det er en SVÆRT smittsom sykdom som tar livet av fiskene kjapt..ved noensyke begynner halen å miste farge og etterhvert mister den farge oppover kroppen,som om halve kroppen er hvitaktig...

den kan også smitte til andre fisk ja...

hvor lenge har fiskene levd slik?
Da ble nok mine feilaktig diagnostisert Men de hadde nå ganske like "deformasjoner" som de bildene du la ut
Hei!
Vi har eid akvariet i 2 uker på lørdag, og fiskene har nok levd sånn en stund. De var ihvertfall slik fra vi fikk dem i hus for 2 uker siden. De tar til seg næring, og svømmer greit rundt.

Jeg har heller ikke sett de hvite flekkene som det snakkes om. Men noen av dem er litt bleke i rødfargen, den heller mer mot oransje enn gnistrende rødt. Og det er mer snakk om defomasjoner... noen har kuler, en er liten og spinkel, og så er det pukkelryggen....

Men de svømmer alle rundt, de spiser, menger seg med flokken, og ser ikke ut til å egentlig lide noen overlast.

Vannverdiene ser helt greie ut, vi bytter vann (ca. 20%) ukentlig (eller... vi har byttet en gang, og skal bytte i morgen), og de får for som skal gi fine farger. Så er litt undrende til hva som skjer
hadde det vært neonsykehadde de nok vært dø for lenge siden...

vet du hvor gammel de er?
Det kan hende de bare er gammel...den ene på bildet ser veldig tynn ut,det er veldig vanlig om de er gamle..
ukene før min palett ciklide hann døde,ble han veldig tynn og deformert,han ble 15 år gammel
Forrige eier hadde hatt akvariet i ca. 1 år (i følge dem), og alt var da kjøpt nytt. Så antar at tetraene er ca. 1 år gamle?

Jeg ser ikke at de står i et hjørne og "sturer"... og som den pukkelryggede, han svømmer og slåss om maten, han er jo egentlig i ganske grei form, han bare ser helt underlig ut.
Disse blir kun omlag 2 år gamle, så de lever ikke allverdens lenge. Flotte fisker, men litt kort levetid altså.
da er de sikkert 1,5 - 2år gammel og det er ikke gammelt

kan jo hende de er født slik?Så lenge de virker friske og raske og ikke utvikler noe andre symptoner,tror jeg du kan ta det helt med ro
Ser her at de kan bli opp imot 10 år om de får riktig stell. Får følge med og se om det skjer noe mer, i utgangspunktet må jeg vel følge med om det utvikler seg hvite flekker. Har jo også hørt om Falsk neontetrasyker, men er ikke så lett å relatere seg til alt dette!

Men takk for hjelpen, skal følge med som en smed!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap