L144 og endlers yngel dør

Har en 60 ltr med et par L144 og noen Endlers. Det yngles flittig der, men det meste av yngelen (både L144 og guppy) dør ganske kjapt. Guppyene spiser i tillegg dårlig og det virker som det er noe som plager de på gjellene. De gnir gjellene mot plantene for å bli kvitt noe ser det ut som. Jeg bytter vann ganske hyppig (20% hver 3.dag)uten at det ser ut til å hjelpe. Noen råd om hva det kan være og evt hva som bør gjøres? Tåler disse fiskene salt?
Maller generelt er ikke så glade i salt. At fiskene gnir gjellene mot ting i akvariet, tyder på kløe eller irritasjon i vannet eller i selve gjellene. Det KAN være vannverdiene. Har du testet det som er å teste? Hvilken ph osv har du?

Er det noen spesielle grunner til at du velger å bruke salt? (hvis du gjør det, at det var det du mente med spørsmålet om salt)
Har ikke testet vannverdier. Har i grunn det jeg trenger så jeg gjør det etterpå. Tenkte på Nitritt, men tror ikke det kan være det. Testene får avklare det. Jeg bruker ikke salt, men tenkte kanskje det kunne ta knekken på et eller annet som tydligvis irriterer. Får ta noen tester nå.
Da har jeg testet litt. pH=7, NO2=0, gH og kH fikk jeg bortimot 0. Lempet en liten klump bakepulver oppi (1 spiseskje ca) så får vi se om det får opp verdiene litt. Har gjort dette med hell i et discuskar. De trivdes med hardhet på 5-8. Tror likevel problemet er en eller annen liten parasitt eller et eller annet som sitter i gjellene. Hva kan i så fall hjelpe hvis det viser seg å være det?
Det er ingen Ancistrus yngel som ville dødd av litt lav kh eller gh, men jeg tror kanskje problemet ligger i vannet eller vannbyttene. Hva gjør du når du bytter vann? Henter du vann rett fra krana og dumper oppi? Temperatur?
Du nevner ikke noe om at de voksne fiskene dør, og det får meg til å helle til mistanken at det er noe de er blitt "immune" mot eller sterke nok til å stå i mot, mens små og nyfødte yngel ikke er det og dør av det. Jeg tror ikke det er sykdom, da ville du sett dødsfall blant de voksne også.
For eksempel kan jeg nevne at noe som effektivt kverker Ancistrus-yngel, er vannbytter med kaldt kranvann. De tåler temperatursvingninger utrolig dårlig. Generelt er brå endringer i noen av vannverdiene noe som får dem til å stryke med i hopetall. Jeg har kverket mange Ancistrus-yngel i mitt liv, før det gikk opp for meg at det var det kalde vannet som gjorde det. Da jeg gikk over til å mellomlagre vannet slik at det fikk romtemperatur istedet, vokste det opp yngel i bøtter og spann

Men jeg kan vel egentlig ikke si noe som helst sikkert hva som plager fiskene dine. Det er klart det kan være en parasitt av noe slag, det finnes nok av den typen som slår seg ned i fiskens blodrike gjeller. Det er vanskelig å anbefale deg noen medisiner da. Yngel tåler dårlig medisiner også, det blir for tøft for dem. Men de voksne bør tåle det, hvis de er i normal kondisjon. Du nevner at de spiser litt dårlig. Hva gir du fiskene dine å spise?

Vil også be deg sjekke en ting med vannet. Ta en liter vann og sett det i et litersmål over natten. Neste dag rører du litt rundt i det, og så måler du ph-verdien da. Blir det noen forskjell på ph'en der og det du fikk som resultat i akvarievannet?
Se det ja. Jeg dumper iskaldt vann i karet ja. Bytter 10 liter av gangen så tempen synker fra 26 til ca 23 grader. Trodde ancistrusene var glad i det kalde vannet, det får de i alle fall til å leke. Ynglene har jeg i grunn ikke tenkt på. Har hatt sikkert 5-6 kull på 3 måneder og det kun et fåtall som lever (totalt 6-8 stk). Får begynne å ha ei bøtte stående med temperert vann da. Vil heller ikke bytte så ofte som jeg har gjort de siste dagene. Var redd for Nitritt fordi guppyene ikke spiser maten sin + en del død yngel så derfor byttet jeg litt hyppig en periode.

Når det gjelder Guppyene så er disse relativt ferske i karet. Kjøpte de for 14 dager siden. De har i grunn spist dårlig hele tiden og er ikke i toppslag. Ser ingen sykdomstegn på de bortsett fra at de gnir seg mot blader innimellom. Begynner å bli litt tynne også naturlig nok. Kjøpte seks stk og to tok kvelden med en gang. En var antakelig skadet i tumultene da den ble fanget mens den andre levde en dag før den døde. Den hadde veldig oppblåste gjeller. Dette har ikke de andre. Har foret med litt forskjellig. Knust flakfor (tetra ciklide flakfor), knust sera pelletsblanding og selvfølgelig rester etter ancistrusenes tabletter av ymse slag. Det bør ha vært noe av dette de burde like hvis de ikke er veldig kresne. Får ta en tur i dag og kjøpe en boks med ferskt flakfor. Så at det jeg har gitt de gikk ut på dato i november.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap