Kjønnsbestemme sommerfugleciklider?

Har fire sommerfugleciklider, som jeg gjerne skulle kjønnsbestemt. De er ganske små enda (3-3,5cm), så jeg syns det er litt vanskelig. Har sett etter lengre ryggfinnestråler, men syns det er vanskelig å se forskjell på de. Nå kan det jo hende at jeg har 4 av samme kjønn, og at det derfor ikke er noen forskjell, men sannsynligheten for det er jo rimelig liten.

Så - jeg lurte på om noen har noen andre triks i ermet angående hvordan jeg kan kjønnsbestemme mine søte små sommerfugler..?
Ingen som kunne tenke seg å komme med noen tips og/eller bilder..??

(også kjent som *bump*..
Bilder er et must for å hjelpe deg
Det har da vært greit om du selv la ut et bilde. Hunnen er ofte sorte fremst på bukfinnene. Hannene har ofte en ren sort flekk over sidelinjen, mens hunnene ofte har blåde prikker der. Når de blir voksne får hun en rødlig buk.
Bilder kommer, men de er jo like enkle å fotografere som småunger..

Blå prikker oppå den sorte "sirkelen" = hunner?
Fikk tatt noen bilder.. Ikke de beste, men men..
[External Image]
[External Image]
Vanskelig å se forskjell på oppdrettsformede fisker viltfangede er lette å se da de er mye mere fargerike. men det ser ut som en han øverst (ser på ryggfinnene) og nokså sikkert en hun nederst. De får bedre farger når de blir eldre.
Hann øverst og hunn nederst,mest sannsynlig
Takk for det! Det var det jeg kom frem til etter beskrivelsen tidligere i tråden også.. Da ser det ut til at jeg har klart å karre til med 3 hunner og 1 hann..
Man kan også se d på den bakerste finna under buken. Den er ofte lenger på hannen,men ikke bestandig! En fantastisk sort du har valgt! Har virkelig personlighet Lykke til videre!
Personlighet er det ikke mangel på nei.. Fire fisk, fire adferder!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap