Ph for kardinaltetra

Jeg har 15 stk kardinaltetra i en 110l, ph på 7.2 og gh på 5.
Kardinaltetra skal ifølge fiskebasen ha maksimum 6.0 ph.
Jeg skal anskaffe meg Dverggurami og disse skal ha ph på minimum 6.5 ph.
Kan jeg ha ph på 6.5 med kardinalene, om jeg er flink med å holde den stabil?
For flere mener at du KAN ha ph litt for høy eller litt for lav med de fleste fisker, så lenge du holder den stabil.

Har tenkt til å forhøye GH litt da jeg fant ut at det var rom for det, 5 GH er kanskje litt lite for de fleste arter, kan ha maksimum 8GH. Skal også ha eplesnegler og boliviansk sommerfuglciklide.

N.B har lest at det er meningen at kardinaltetra skal svømme i vannoverflaten (mine svømmer på bunn/midten, har hatt de i 2 år nå og kan ikke mene å ha sett dem svømme i vannoverflaten noen gang...) og at de helst skal ha flyteplanter, noe jeg heller ikke har. Flere mener at hvis de ikke har lav nok ph så svømmer de på bunn.
Stemmer dette?
Jeg har 7 kardinaler i tanken min på 112 liter. Vi har naturlig ph 8 i vårt brønnvann, og tror også gh er høy pga mye kalk.
Mine svømmer rundt overalt i grunnen. Ikke sett noen tegn til misstrivsel hos dem. De svømmer i stim til tider, og andre tider er de over alt i karet.
Ph på 6,5 bør passe bra til de fiskene du nevner, mulig at gh må litt ned for å få det til?
Kardinaltetra vil gjerne ha det enda surere og de liker varme. Mulig de svømmer lavt på grunn av temperaturen? De vil antakelig svømme høyere opp om de kan svømme i skyggen under flyteplanter eller store blader.
Det er liten tvil om at de holder seg friskere og ser bedre ut i vann som er godt under nøytralt.

Boliviansk sommerfuglciklide ser ut til å passe fint med kardinaler, bortsett fra at de vil spise boliviansk kaviar som nattmat
Disse er fanget i relativt nøytralt vann (Ph: 7,6 og 6,6) ved ca 28 graders varme.
Jeg er litt usikker på om de vil trives med dvergguramier i et såpass lite kar?

Mulig du burde ønske deg et kar til?

Hilsen Ola

ohr
Ph på 6,5 bør passe bra til de fiskene du nevner, mulig at gh må litt ned for å få det til? - [B]Gh NED? Ville det ikke heller vært GH OPP? Eller har jeg missforstått noe? :)[/B] Kardinaltetra vil gjerne ha det enda surere og de liker varme. Mulig de svømmer lavt på grunn av temperaturen? De vil antakelig svømme høyere opp om de kan svømme i skyggen under flyteplanter eller store blader. Det er liten tvil om at de holder seg friskere og ser bedre ut i vann som er godt under nøytralt. - [B]Vannet skal ha 27 grader men kan jo skru opp enda mer og se hvordan det virker? Skal skaffe meg noen flyteplanter også når butikkene åpner igjen så ser vi hvordan det går :) [/B] Boliviansk sommerfuglciklide ser ut til å passe fint med kardinaler, bortsett fra at de vil spise boliviansk kaviar som nattmat ;-) [B]Regner med at du mener eggene? Så synd! Det visste jeg ikke :( Noe man kan gjøre for å forhindre det?[/B] Disse er fanget i relativt nøytralt vann (Ph: 7,6 og 6,6) ved ca 28 graders varme. Jeg er litt usikker på om de vil trives med dvergguramier i et såpass lite kar? Mulig du burde ønske deg et kar til? Hilsen Ola [B]Jeg har lest meg opp til at guramiene skal ha minimum 60L og ciklidene skal ha minimum 100, ser ikke hvordan 110L skal bli for lite? Flere kar har jeg ikke lov til å ha p.ga huseier, ellers skulle jeg gjeeerne hatt ett til. Folk flest har sagt at ciklidene + guramiene kommer til å fungere bra, så da gikk jeg utifra det.[/B]



Ble kanskje litt rotete men...
Gh: Jeg måler ikke selv Gh verdier, men er mer opptatt av Kh som angir buffring (i dette tilfellet hvor mye kjemikalier som må til for å senke Ph dit jeg vil ha den).
Det er bare å begynne å senke Ph dit du vil ha den og se hvor mye du må tilsette av for eksempel eikebarkekstrakt. Om du synes det er store mengder kan du forsøke å senke Gh og Kh så får du samme resultat med mindre tilsettning.
Jeg har ca 2,5 i Kh og 6,5 i Ph på det ene karet mitt, skal måle Gh for moro skyld i morgen.

Tetra: 27 grader er sikkert fint for tetraene dine, om de går alene kan du forsøke å øke litt og se om det gjør noen forskjell i atferd. Bare vær obs på at temperaturer over 30 grader stjeler mye oksygen fra vannet. Det er "selvfølgelig" forsket på dette og kardinaltetra dør som fluer (50% dødelighet pr døgn)om vannet er under 15 eller over 35 grader.
Mest sannsynlig er det at de føler seg utrygge for angrep ovenfra som holder de tilbake i vannmassene. Flyteplanter får man ofte gratis eller for en svært billig penge av andre akvarister. Jeg vil anbefale litt større typer som pistia og at du unngår å få planter fra kar hvor det har vært andemat.
Oppdrett av noe som helst slag er etter min mening ikke forenlig med Kardinaltetra. De er noen skikkelig glupske beist i liten forpakning.
Det finnes alternativer i tetrafamilien som spiser lite til ingen yngel.

Størrelse:
Karet ditt er stort nok for begge arter, det er om det er plass til begge samtidig jeg er usikker på. Den ene kan fort hemme de andre så de vil mistrives og du ikke får sett så mye til de. Jeg har aldri prøvd denne kombinasjonen så jeg vet ikke.

Da har jeg målt vannverdier (glemte selvsagt å skrive mens jeg holdt på så jeg håper jeg husker det rett):
Ph: 6,5 (muligens litt under, men ikke så lavt som 6,0)
Kh: 2,5
Gh: 3,0 (måleenheten heter egentlig dh)
Jeg har 7.2 ph, 5 GH og 3 KH.... Er 3 KH bra eller dårlig? Skjønner det ikke helt, you see....

BTW syntes det er synd at det ble foreslått at jeg kunne ha gurami + bol. sommerufgl.... for nå har jeg virkelig ikke lyst på annet!


Edit: Mente selvfølgelig KH og ikke DH, forandret på det nå.

Edit 2: Kom på (vil ikke dobbeltposte) at jeg skulle jo si at jeg skrudde opp temperaturen litt, bare noen grader, og jeg kan ikke si det med sikkerhet, men jeg tror det ble litt forskjell! Men vet ikke om det er pga temperaturen, det faktum at jeg putta en dæsj -ph greia oppi vannet jeg bytta til, eller det faktum at jeg faktisk bytta vann og slamsugde litt. Kan jo være alt... For nei, de stimer ikke høyere, men enkeltfiskene svømmer mye høyere opp i karet nå! Bare sånn for moro skyld virker det som....
Og vannet er så rent som det aldri har vært før nå, er superhappy! (både jeg og fiskene!) (som igjen kan ha noe med at jeg rensa filteret som viste seg å være nesten igjentetta.... kremt...)
Beklager all endringa i posten, hihi.
JEG har dårlig erfaring med fisker som liker surt vann i Ph over 7,0. Det er noe som skjer med vannet (tror det er ammonium som blir ammoniakk uten at jeg er sikker). Hvertfall blir fiskene mine fort syke og dør, jeg tror det er sår og lignende som ikke gror sånn at bagatellmessige skrammer fort blir alvorlige problemer for de.
Fisk som trives i nøytralt vann ser ikke ut til å ha samme problemer hos meg. Det er altså stor forskjell på 6,9 og 7,1 etter min mening.

Vannverdiene dine høres greie ut, det er bare å begynne å eksperimentere med litt Ph senking og se hvordan det går. NB: senk sakte og rolig. Ett forslag er å bruke en akvariebøtte på 10 liter til luftevann og tilsette en enhet pr døgn med Ph senkende middel.
Billig og greit er også å bruke nylonstrømper fyllt med torv i bøtta, dette farver vannet gult.
Tørre: Svartor kongler, vintereik blader og bøkeblader kan anvendes. Samt endel annet, et søk på ph senking bør gi masse gode tråder du kan lese i.

Har du som mål å få til oppdrett bør du ikke ha mer enn et lekspar oppi karet ditt, skal du bare ha noe fint å se på er det ikke så farlig bare de ikke plager hverandre.
Begge de artene du nevner legger vel eggene åpent (guramien er skumredebygger?)og jeg vil tro svært utsatt til for raid fra kardinalneon.
Det finnes alternativer som kanskje vil fungere bedre, men det er rart med det når man har bestemt seg for fisk en vil ha.
Du har hvertfall gjort et bedre valg enn mange andre som vil begynne med svære monsterfisk i små kar
Om du leter kanskje du finner noen som selger mikroorm i nærområdet ditt, slike nematoder ser det ut for at kardinalneontetra spiser mye av i naturen og du kan få en viss ide om hvor intense jegere de er. Artig fisk, med mye spennende atferd de minner med mye om pirayaene jag hadde for lenge siden.

Edit 2:
Høres nesten ut som du har trigget lek på de(mer oksygen + varme + rent vann + ph-senking = regntid?) de forfølger ikke hverandre? Det ville vært utrolig i omtrent nøytralt vann, men det er hvertfall hyggelig å høre at de trives.


Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap