Aquascapeng i akvariet

Hei!

Er det noe jeg burde flytte på/fjerne/kjøpe i karet mitt for at det skal se finere og mer naturlig ut? jeg er fornøyd med hvordan det er nå men lurer på hvordan det kan bli berdre
1. Få en hel bakgrunn som dekker hele veggen
2. mer planter, mange fler!
Enig med innlegget over. Mer planter! Det ville ha spritet opp en hel del. Og bakveggen ville gjort seg bedre om den dekket hele lengden.
Da skal jeg finne mer skifet til bakrunnen =) Hvilke planter, Må helst ha en ikke for vanskelig?
Hvis du flytter rota slik at den lener seg oppover sideruten ved filterboksen, og fester Mikrosorum på den, da vil du kunne skjule filteret bak planten. Det vil se mye bedre ut tror jeg.

Andre planter du kan sette inn er f.eks. Vallisneria langs bakveggen, med Hygrophila foran, og kanskje ei rot med Anubias foran Hygrophilaen igjen.. Eller kanskje liker du Echinodorus?

Rotala rotundifolia kan du bruke for å live opp med litt farger, det er en nydelig stengelplante som får rosa/rød farge hvis den får sterkt nok lys. Den vokser også i litt mindre lys, men da forblir den grønn.

Forskjellige sorter Cryptocoryne er også verdt å titte på, flotte planter til midten og forgrunnen av akvariet. De trives med moderat til lav lysstyrke, og kan dermed også plantes ut mot sideveggene i karet hvor det ofte er litt dunklere lys.

Det finnes et vell av planter å velge mellom, og jeg anbefaler deg å titte i rubrikkannonsene her på AF, kanskje er det noen i nærheten av deg som har noen flotte planter til salgs (det er litt for kaldt til å sende planter i posten nå, så du bør se etter selgere i nærområdet). Det er mye billigere å kjøpe privat enn i butikk...

Hvis du skal sette inn flere planter vil jeg råde deg til å fylle på mer sand, ellers har ikke planterøttene noe å feste seg i. Sanden bør ha en dybde på iallefall 4-5 cm. Det kan også være lurt å dytte nedi noen gjødseltabletter eller gjødselkuler i sanden der hvor plantene skal stå. Spesielt Cryptocoryne og Echinodorus liker å ha et næringsrikt substrat å vokse i.
Takk for råd! Jeg har Vallisneria på Bakveggen med den vil ikke spre seg noe som den jorde i det andre karet der det var helt overgrodd!
Satte opp roten slik som du sa så nestehelg skal jeg nok ut og kjøpe planter og gjødsel også!
mer planter jagå inn på tropica sine sider og les.utrolig mye flott info..
Da har jeg kjøpt mange nye planter, de hadde ikke det beste utvalget men jeg kjøpte det de hadde Burde jeg skaffet mer planter
fjern di steinene som henger på ruta ser så unaturlig ut også få en heldekkende bakgrunn
Det blir nok vanskelig og fjerne steinene på ruta, men jeg kan gro java mose på dem?
Håkon Broch
Det blir nok vanskelig og fjerne steinene på ruta, men jeg kan gro java mose på dem?

God idè ;D
kan være smart det ja det viktigste i akvariet er nok å få en heldekkende bakgrunn
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap