De glade amatører i en ny verden under vann (side 2)

Plussmedlem
Man må IKKE kjøpe Olivinsanden! Må bare si det! Den tabben gjorde nemlig jeg, og brukte den i en 230-liter, da jeg skulle bytte fra grus. Da måtte jeg bytte igjen.. og det var ikke særlig morsomt. Jeg tror den inneholder for mye jern, blant annet.

Bare en liten advarsel
Plussmedlem
Man må IKKE kjøpe Olivinsanden! Må bare si det! Den tabben gjorde nemlig jeg, og brukte den i en 230-liter, da jeg skulle bytte fra grus. Da måtte jeg bytte igjen.. og det var ikke særlig morsomt. Jeg tror den inneholder for mye jern, blant annet. Det fører bla. til alger.

Bare en liten advarsel

ENDRET: Æsj! Det ble nok en gang dobbeltpost! Jeg skal skjerpe meg.. :P
Til trådstarter

Jeg sier bare min mening her.

For at du ikke skal være uheldig og kanskje får kjøpt feil sand så er det heller bedre og betale litt mer og få tak i en skikkelig akvariebasert sand.

Jeg vet at det finnes hauger av forskjellige typer der ute.

Men som sagt tidligere så hadde jeg gått for Rådasand (denne er gråbrun)
eller Hvit ciklide sand

Disse to typener er jeg veldig fornøyd med

Mitt egentlige påeng her er:
Kjøp akvariesand i en dyrebutikk og ikke på biltema selv om denner en del billigere og det er en del akvarister her inne som bruker den.

Altså alt dette bestemmer du selv. Kommer bare med et innspill her siden det er litt forvirring i noen innlegg her

Lykketil i allefall.
Ja vi får sjå kva vi gjere.

Føle meg nokså sikker på att det er den samme vi mene alle men att det var avvik fra nett katalog og den vanlige katalogen.

Kjekt å drømme seg vekk i alle fall. Ivar har vore å funne skifer så han skal lage hule av og så trur eg vi har lyst på slike kokosnøtthule også.

Vi kan nok ikkje gå amok med masse ny fisk for ein del platy og molly har store mager så noen må nok få flytte over på sikt.

Men slike Kuhlii virker litt gøye og ser ut som å passe i følge fiskebasen.
Når det står stim hvor mange mener de med det av den typen f. eks.
Dette fant jeg om Kuhlii ålen

Det står på engels for det meste så håper det går greit og forstå.

Det som står på norsk har jeg lagt til.

Sexual Dimorphism:
Females noticeably plumper when loaded with eggs like other Pangio species.

Maximum size:
4 inches

Similar to: ¨
Easily confused with other striped kuhlis.

Care:
All kuhlis need well-established aquaria and should not be considered for newly set up tanks.
Lots of hiding places with soft substrate.

Best kept in groups:
The larger groups the better.
5 fish is the absolute minimum that should be kept together.

Feeding:
Easily fed. Accepts good quality flake, sinking pellets, thawed frozen bloodworm, Mysis shrimp, brine shrimp, etc.

Water parameters:
pH: 6.2-6.8. Hardness: Medium Soft to Medium. Max dh: 10

Temperature:
78 - 82ºF (25.5 - 28ºC)

Kuhlii ålen er en type botia så det og holde denne sammen med snegler er en dårlig kombinasjon

mona o
Du skal ha den kornstr. som kalles "grov", varenr 17543. Det var merkelig, men de har visst byttet varenummer. Før var varenr til Biltemasanden som passer til akvariebruk 175425.

530
Mona, dette linker jo til olivinsanden som er beregnet for sandblåsing. På den siste sekken jeg kjøpte for en uke siden, men som er datert 3.juni 2010, er artikkelnummeret 175425. Altså har de ikke byttet artikkelnummer. 17-5425 var og erfortsatt den riktige sanden for akvarier. Sigmund


* IIIK * Gudskjelov at du så det! Jeg visste at jeg burde sett etter en gang ekstra da jeg så at varenummeret plutselig var noe annet!

Understreker derfor at det ER varenummer 175425 fremdeles, det er sanden til akvariebruk!

Mona
Det og ta/se feil kan skje den beste.
Då fekk vi oppklart noe i dag også

Sette stor pris på all hjelp....

Er det forskjell på røtter til akvarie. Eller er det trygt å kjøpe den vi faller for
Plussmedlem
Jeg tror nok ikke det spiller noen rolle hvilken rot man kjøper i butikken, nei Viktigste er nok at man liker den
Ja da har vi altså funnet både rot, sand, planter og huler til det nye akvarie.
Men så kjøpte vi også et sett for å teste gH i vannet.. Der vart vi litt forundret.. Den var nemlig på 4.. Siden pH i vannet er på rundt 8 har dei på dyrebutikken sagt att dei to følge kvarandre.
No har vi stort sett bare slike levendefødere og etter å ha lest om dei så liker jo alle dei mer gH.
Så lurer eg altså på om vi må rette opp i dette, eller om det vil føre til mer stress for fiskene som no i det gamle endelig er fri for hvite prikker.
Og korleis kan vi rette opp dette.
Da var egen bok på plass så no kan vi skrive ned alt vi måtte ønske og ikkje minst lure på.
Målte gh i springvann og den var på 2 så no har vi vore på butikken og kjøpte inn gh salt.
De fleste av fiskene våre vil ha høg gh så da var det bare å handle inn..
I det nye karet som står tok vi opp i en megde som skal tilsvare en gh på åtte. Men i det som alt er i bruk med fisker i turde vi bare øke med 1 grad .
Kanskje noen kan hjelpe med hvor mange dager ein bør bruke på å øke gh.
No ser vi att det er en ganske stor snegle i det nye akvariet. Må ha fulgt med noen planter eller kokosnøtthule.
Kan den bare være oppi der eller vil det være dyreplageri siden akvariet er under innkjøring..
Ivar Naustheller
No ser vi att det er en ganske stor snegle i det nye akvariet. Må ha fulgt med noen planter eller kokosnøtthule. Kan den bare være oppi der eller vil det være dyreplageri siden akvariet er under innkjøring..


Her er et bilde.. Må nok lære ta skikkelige bilder.



Prøver få litt større bilde av den ensome beboer i vårt nye 110 som er under innkjøring.
Strømstans
Ja i dag opplever vi det att strømmen er borte her..

Vi er redde for å miste fisk og innser att dette er noe vi ikkje tenkte på når vi skaffet oss akvarie. Vi er avhengi av strøm til varme og pumpe og for å fylle vann..

Kanskje vi rett å slett må skaffe oss aggregat eller noe sånt.
Småfolk
Har på samme dag som strømstans oppdaget yngel i karet. Hvem som er mamma veit vi ikkje , men vi har klart fiske opp 3 stykker så langt i et fødekar. Vært å kjøpt baby for til dei.
Dette var stor stas for Mari jenta vår på 4 år. Ho er veldig hektet på jul enda så ho har døpt dei Josef, Maria og Jesusbarnet.. Tiden får vise om dei lever opp..
Her er vi enda i drømmeland og prøver finne fram til ein sammensetning som er fra Asia i det nye akvariet vårt.
Uansett kva anna som blir i det så er vi sikker på att det er 20 små kulli så skal få flytte inn

I det gamle går livet sin vante gang. Nye små yngel som vi ikkje enda veit hvem er eller hvor vi skal gjere av dei..
Vil prøve lage slike:)
Sånne hus vil eg prøve lage i det gamle akvariet vårt som er av typen 110 høg utgave..
Om eg lage det høgt nok så får eg utnyttet plassen til noe vetigt kanskje

[External Image]
No har vi vore å henta pakken fra Webzoo.. Sinnsykt att det kan være så stor forskjell i pris..

Yngelen i det gamle vokser for kvar dag.. Håper vi kan finne nye heima til dei..



Artikkel om bruk av stein som kan være grei ha med seg videre..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap