Prinsessen av burundi v.s bol. sommerfuglciklide...

Er det noen som har formening om å ha disse to i et kar sammen?
Det er snakk om et 112 liters kar.

Mitt kranvann (brønnvann) har høy ph (rundt 8) og jeg tror rimelig hardt (har ennå ikke fått målt det, men blir mye kalklag etter vannet)
Etter det jeg kan se så passer disse vannverdiene til disse to fiskene. B. sommerfuglciklider er etter det jeg skjønner lite agressive, også under lek. Men om de skulle legge egg, vill Prinsessen av Burundi spise disse?

Hvordan er det Prinsessen legger egg?

Om disse to er en dum sammensetning, hvilke andre kan gå sammen med B. sommerfuglciklide som tåler høy ph og gh? (ikke gurami.....) og som ikke spiser eggene om de skulle være så flinke å legge noen?

Det er en veldig dårlig kombinasjon. Den ene stammer fra en afrikansk innsjø med knallhardt vann og høy ph, den andre kommer fra sør-amerikanske elver med skikkelig surt og bløtt vann.

Det går vel knapt an å finne to fiskearter med mer forskjellige krav til vannet...

Haha ja det skal ikke være lett!!

Ville du anbefalt Prinsessen av Burundi istedet for sommerfuglcikliden? Jeg tenker på de naturlige vannverdiene jeg har i kranen min. Ph 8 og mulig også opp til 8.5
Mye kalk i vannet så da regner jeg med at det er nogenlunde hardt...

Jeg synes det er vanskelig dette. Og er for fersk til å vite så mye ennå.

Finnes det en søkermotor i AF der en kan søke på fisk fra f.eks afrikanske innsjøer?
Du bruker fiskebasen, rett og slett. Scroller du bare noen cm nedenfor øverste søkelinjen, så kommer det noe som heter "Avansert søk" (som ikke er så avansert i det hele tatt egentlig) og der fyller du ut kravene dine.
Huff ja selvfølgelig! Føler meg litt dum nå.....*kremt* tusen takk - da prøver jeg å søke meg litt dypere inn i "materien"
Margareth
Huff ja selvfølgelig! Føler meg litt dum nå.....*kremt* tusen takk - da prøver jeg å søke meg litt dypere inn i "materien" :-)

Syns ikke du skal føle deg dum. Du spurte om noe, men fikk ikke svar. bare ble henvist til fiskebasen vår. Som kan være greit for å se hva som passer sammen og for å se hva som går best hjemme hos deg uten å tilsette all verdens av greier for å få riktig vannkvalitet.

Prinsessen av burundi er nok det som passer best hos deg. Vil anbefalle deg å prøve denne fisken. Den har personlighet, er hardfør og yngler lett. Denne fisken kan du ha glede av i mange år.
Tusen takk Skywalker! Jeg føler også at den kunne passe best til de vannverdiene jeg har. Er ikke noen tilhenger av å tilsette så mye forskjellig i vannet. Det vil i lengden gjøre at hobbien bare blir et pes!

Jeg har skjønt at Prinsessen av Burundi ikke er så vanskelig å få tak i heller. Flinke med yngelet sitt er de også!
Saken er "fisk" da går vi for den

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap